De Mazda CX-5 van de tweede generatie, de ‘KF’, kon voortborduren op een uitmuntende eerste versie. Die ‘oer’ Mazda CX-5 werd alom geprezen om zijn rijkwaliteiten die ongekend zijn voor een SUV. Ook zijn immer solide opvolger volgt weer de filosofie van grote motoren zonder turbo. Dat is doorgaans een garantie voor zeer soepel rijgedrag. Maar hebben die turboloze motoren ook altijd genoeg pit? Die vraag beantwoorden ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear in hun reviews van de Mazda CX-5. Naast rijeigenschappen kijken ze naar betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Mazda CX-5 gemiddeld een 4.2/5
“Geraffineerd onderstel”
“Feitelijk foutloos”
“Geraffineerd onderstel”
“Turbopower mist”
Ruim, technisch probleemloos en ook nog bijzonder zuinig
ANWB noemt de Mazda CX-5 een Japans topproduct, waarbij het de SUV als uitermate betrouwbaar duidt. De Wegenwacht komt bij de benzineversies van tweede generatie namelijk geen problemen tegen die het meer dan eens aantreft. De diesel heeft wel soms een klein mankement. Een lek in het onderdrukslangetje kan zorgen dat het motorvermogen wegvalt. Een reparatie is dan relatief simpel en bovendien niet prijzig. In de boordcomputer verschijnt bij zo’n storing een foutcode, maar na een reset rijdt de Mazda volgens ANWB weer onverstoorbaar verder. AutoWeek prijst het in beton gegoten betrouwbaarheidsimago en de typische kwaliteitskenmerken van de CX-5.
Autovisie reed de Mazda CX-5 nota bene in Siberië en merkt tijdens een ijzige testrit op dat je voelt dat het een stevige, solide auto is. TopGear vindt dat de SUV natuurlijk rijdt en dat de bediening organisch aanvoelt. Kritisch is het ook. Pas bij hoge toeren, vanaf 4.000 tpm, komt het vermogen écht los. Een turbo had niet misstaan, meent TopGear. Ook vindt het automagazine de Mazda lawaaiig. AutoWeek stelt dat het onderstel veel raffinement biedt en de auto zich nauwkeurig laat plaatsen. ANWB beschrijft de CX-5 als een foutloos model. De CX-5 rijdt verfijnd en stuurt prettig.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB realiseerde een praktijkverbruik van 1 op 14,2 met de instap-benzinemotor. Dat is voor een auto met het formaat van de CX-5 een keurige waarde, vindt het. Het verwacht zelfs dat de CX-5 1 op 15 aan kan. Concurrerende modellen komen daarbij niet in de buurt, is ANWB overtuigd. AutoWeek kwam tot een testverbruik van 1 op 16,6, maar nam daarvoor de diesel mee. De 2,0-liter benzineversie reed het ook. Tijdens een duurtest van 23.000 kilometer tekende AutoWeek een benzineverbruik van 1 op 12,4 op. Het trakteerde de CX-5 onder meer op een Alpenrit.
ANWB vindt het prijskaartje van de Mazda CX-5 even schrikken. Kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs, vult het aan. Daar staat tegenover dat de auto bijzonder waardevast is. ANWB noemt de Toyota RAV4, Honda CR-V en Volkswagen Tiguan als concurrenten van de Mazda CX-5. Ten opzichte van die modellen is de Mazda CX-5 echter niet altijd prijziger, laat AutoWeek zien. Een Mazda CX-5 uit 2020 met een nette kilometerstand is ongeveer net zo duur als een Volkswagen Tiguan met evenveel gereden kilometers. De Honda CR-V is iets duurder en de Toyota RAV4 kost het meest van het viertal.