De derde generatie Mitsubishi Outlander (CW0) was er ook als benzine- en dieselversie. Toch kennen we de SUV vooral als plug-inhybride. In een deel van de tien jaar van zijn bestaan, profiteerde de auto namelijk van zakelijk belastingvoordeel. De vooruitstrevende PHEV van weleer heeft inmiddels veel concurrentie. Dat werpt de vraag op: waarom moet je – zonder fiscaal voordeel – nu nog voor de Outlander gaan? ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear vertellen het aan de hand van recensies. We laten je zien hoe de Outlander scoort op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Mitsubishi Outlander gemiddeld een 4.2/5
“Geen fijn rijdende auto”
“Ruim en comfortabel”
“Zeer degelijk”
“Gewoon een prima auto”
Hij stuurt goed, zit heerlijk en biedt overal een oceaan aan ruimte
De derde generatie Outlander is volgens ANWB zeer betrouwbaar. Het baseert haar oordeel op de bevindingen van de Wegenwacht in de praktijk. Het enige euvel dat de pechhulpverleners onderweg tegenkomen is een elektronische storing. Die is eigenlijk altijd te herleiden tot achteraf ingebouwde elektronica, zoals een alarmsysteem, aldus de Wegenwacht. ANWB noemt de Mitsubishi Outlander een bijna onverwoestbare auto. Autovisie voegt toe dat een goed onderhouden Outlander een zeer degelijke occasion is. Wel weet het dat bij sommige modelseries het zelfstelmechanisme in de remklauw kan vast komen te zitten. Daarnaast was er in 2014 een terugroepactie vanwege een accuprobleem.
Autovisie zegt dat de Outlander zijn hoge gewicht lastig laat verhullen op slecht wegdek en in bochten. Bovendien mist de Japanner precisie of gevoel in de besturing. Al met al vindt Autovisie de Mitsubishi niet zo’n goede rijdersauto. AutoWeek is evenmin fan van het stuurgedrag. Je hebt totaal geen gevoel en het systeem is opvallend wollig, klinkt het. De lichtvoetigheid van de vorige generatie is verdwenen. Het veercomfort is in orde, meent ANWB, al gaat de achterzijde van de Outlander bij een opeenvolging van oneffenheden deinen. TopGear vindt de SUV gewoon een prima auto die goed stuurt, maar onrustig versnelt.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Het praktijkverbruik van de Outlander met plug-inhybride aandrijflijn hangt sterk af van de wijze waarop de auto wordt gebruikt, benadrukt ANWB. Wie niet ‘stekkert’ komt uit op zo’n 1 op 12, weet de wielrijdersbond. Dat vindt het voor een auto van dit formaat en gewicht zeker niet slecht. AutoWeek stelt dat je zonder te pluggen behoorlijk je best moet doen om de Outlander op een verbruik van 1 op 11 te krijgen. TopGear combineerde de elektromotor wel met de benzinekrachtbron en kwam met de PHEV tot een gemiddeld verbruik van 1 op 18,2 in bergachtig gebied.
AutoWeek vergelijkt de Mitsubishi Outlander van de derde generatie in verschillende rijtests met onder andere de Ford Kuga en Kia Niro, modellen die ook als plug-inhybride leverbaar zijn. AutoWeek ziet anno 2023 dat een Mitsubishi Outlander PHEV uit 2021 met een nette kilometerstand ongeveer even duur is als een Ford Kuga PHEV uit hetzelfde bouwjaar en met een vergelijkbare kilometrage. Een Kia Niro PHEV uit 2021 is aanzienlijk goedkoper dan het tweetal. Het automagazine ziet ook de Jeep Compass als alternatief voor de Outlander. De Jeep Compass PHEV ontloopt de Outlander en Kuga nauwelijks qua prijs.