Na het succes van de CX-5 besloot Mazda dat er een compact broertje moest komen. En zo zag de CX-3 (generatie DK), op basis van de Mazda 2, het levenslicht. Van de CX-5 keek het de hoge opbouw en het stoere voorkomen af, terwijl Mazda traditioneel koos voor viercilindermotoren zonder turbo. Menig autoliefhebber omschrijft die krachtbronnen van Mazda dan ook als ‘smeuiig’. Rest de vraag of de vaderlandse autopers daar ook zo over denkt. Op basis van reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear keken we hoe zij de CX-3 beoordelen op het vlak van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Mazda CX-3 gemiddeld een 4.1/5
“Motor lust een slokje olie”
“Ragfijne zesversnellingsbak”
“Onberispelijke bouwkwaliteit”
“Strak sturend”
Een van de best rijdende kleine SUV’s die je kunt kopen.
Autovisie roemt de Mazda CX-3 om zijn onberispelijke bouwkwaliteit, hoogstaande afwerking en degelijke techniek. ANWB kan zich daar alleen maar bij aansluiten. Het weet immers van de Wegenwacht dat de pechhulpservice niets negatiefs te melden heeft over de crossover. Geen enkel euvel doet zich meermaals voor. Kwalitatief zijn deze auto’s ronduit uitstekend, meldt ANWB dan ook. De wielrijdersbond voegt daar nog aan toe dat de SkyActiv-motoren, ondanks hun afwijkende techniek (geen ander automerk gebruikt de technologie), uitermate betrouwbaar zijn. Een ijzersterke auto noemt ANWB de Mazda CX-3.
Een van de best rijdende kleine SUV’s die je kunt kopen, zegt TopGear stellig over de Mazda CX-3. Het automagazine vindt de wegligging kwiek, maar de ophanging wat aan de stugge kant. Ofwel: je voelt drempels dus meer dan je misschien gewend bent. Strak sturen doet de CX-3 ook, meent TopGear. Autovisie duidt de rijeigenschappen van de Mazda als dynamisch en ook AutoWeek roemt zijn sportieve afstelling. AutoWeek is te spreken over de handgeschakelde transmissie die schakelt met Japanse precisie en korte slagen. Ragfijn noemt ANWB die zesbak. Het is daarentegen geen fan van de automaat.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB kwam in een testrit met de 120 pk sterke 2.0 tot een gemiddeld benzineverbruik van 6,0 l/100 km. Die 1 op 16,7 vindt de bond een keurige waarde. AutoWeek reed bijna 18.000 km met dezelfde versie en noteerde gemiddeld 1 op 14 of 7,3 l/100 km. AutoWeek meldt dat de Mazda CX-3 na de 2020-update is voorzien van cilinderuitschakeling, waardoor een tot 14 procent lager verbruik mogelijk is. Autovisie voegt toe dat de kans op kostbare reparaties klein is, gezien het betrouwbare karakter van de CX-3.
Autovisie meent dat de Mazda CX-3 wat rijeigenschappen betreft opereert in een hoger segment dan waar je feitelijk voor betaalt. Daarbij vergelijkt het de CX-3 onder meer met de Peugeot 2008 Kia Stonic en Volkswagen T-Cross. Een Mazda CX-3 uit 2021 met nette kilometerstand is nagenoeg net zo duur als een Peugeot 2008 uit eenzelfde bouwjaar met een vergelijkbaar aantal kilometers, laat AutoWeek zien. Een Kia Stonic met min of meer dezelfde eigenschappen is een stuk goedkoper. De Volkswagen T-Cross wordt zowel duurder als goedkoper aangeboden van de Mazda CX-3, waarbij de prijs sterk afhankelijk is van uitrusting.