Vergelijk Ford EcoSport B515 (2014+) reviews

Vergelijk Ford EcoSport B515 (2014+) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

De Ford EcoSport is een zogenaamde ‘wereldauto’. Dat betekent dat de compacte crossover op veel verschillende continenten rondrijdt. Dat de auto niet specifiek voor de Europese consument is ontwikkeld, is merkbaar in de afwerking van het interieur. Naar ‘onze’ maatstaven is er, zeker bij vroege bouwjaren, sprake van veel ‘plastic-fantastic’. De grote vraag is hoe Ford is omgegaan met de overige eigenschappen van de EcoSport. Hoe rijdt de auto? Hoe betrouwbaar is het model? En wat is er te zeggen over belangrijke zaken als gebruikskosten en prijs? ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear geven in hun reviews het antwoord.

Jens Holierhoek

8 november 2024

4 minuten leestijd
4,3

AutoWeek gebruikers geven de Ford EcoSport gemiddeld een 4.3/5

AutoWeek logo

“Goed op slecht wegdek”


ANWB logo

“Behoorlijk betrouwbaar”


TopGear logo

“Mager afgewerkt”


Autovisie logo

“Directe besturing“

Plus- en minpunten

Prima rijeigenschappen
Prettige aandrijflijn
Makkelijke in- en uitstap
Veel goedkoop plastic in interieur
Hakerige zestrapsautomaat
Naar links openende achterdeur
Een van de beter rijdende autos in zijn segment
Autovisie

Betrouwbaarheid Ford EcoSport (2014+)

ANWB noemt de Ford EcoSport een betrouwbare auto. Het stelt dat de Wegenwacht geen euvels kent die het vaker dan eens tegenkomt. Toch blijkt dat er bij modellen van voor 1 maart 2015 koelvloeistoflekkage kan voorkomen ter hoogte van de klepdekselpakking. Volgens ANWB is dit probleem bij latere exemplaren verholpen dankzij het gebruik van een ander soort pakking. TopGear en AutoWeek maken er melding van dat de afwerking van het interieur matig is, vooral in de vroegste bouwjaren. Veel goedkoop plastic is gebruikt. Beide automedia doen daarbij geen uitspraken over de betrouwbaarheid van de EcoSport.

Rijeigenschappen Ford EcoSport (2014+)

TopGear vindt dat de Ford EcoSport fijn rijdt. Het magazine waardeert het bochtengedrag en is te spreken over het stuurgevoel. AutoWeek zegt dat de besturing mooi lineair is en prijst de exact schakelende vijfbak. De EcoSport gaat bovendien goed om met slecht wegdek. Autovisie merkt op dat de Amerikaan al goed reed voor de facelift, maar na de update nog wat beter stuurt en minder overhelt. Veren en dempers zijn best stug, zonder dat het stoterig wordt. De EcoSport is een van de beter rijdende auto’s in zijn segment, aldus Autovisie. ANWB weet dat de handgeschakelde zesversnellingsbak behoorlijk hakerig is.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 20.695

Vermogen kW van/tot

70 kW / 92 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Ford EcoSport (2014+)

ANWB voelde de 125 pk sterke 1,0 liter Ecoboost driecilinder benzinemotor aan de tand en komt tot een testverbruik van 1 op 15,2. De compacte crossover scoort in een andere test van ANWB een verbruik van 1 op 14,9, Dat vindt ANWB best netjes. Een andere keer komt het zelfs tot 1 op 16,6. AutoWeek reed ook die 1.0 en noteert een praktijkverbruik van ongeveer 1 op 14. De driecilindermotor is geen wonder van zuinigheid, meldt het. In andere rijtests, wederom met dezelfde EcoBoost-motor, registreert AutoWeek een verbruik van rond de 1 op 13.

Prijs Ford EcoSport (2014+)

Autovisie noemt de Renault Captur en Peugeot 2008 als alternatieven voor de Ford EcoSport. Anno 2023 ziet AutoWeek dat de Ford EcoSport met bouwjaar 2021 en een lage kilometerstand net iets goedkoper is dan een vergelijkbare Renault Captur. Een Peugeot 2008, ook weer uit 2021, kost op zijn beurt weer wat meer dan de Captur. AutoWeek werpt nog de Mazda CX-3 op als alternatief voor de Ford EcoSport. Het prijspeil van de Japanner zit tussen die van de twee Franse modellen in, waarmee ook de Mazda CX-3 wat duurder is dan de Ford.