Vergelijk Renault Captur J87 (2013-2019) reviews

Vergelijk Renault Captur J87 (2013-2019) reviews AutoWeek, ANWB, AutoVisie en TopGear

De Renault Captur is alweer sinds 2013 onder ons. De compacte crossover combineert het beste van drie werelden: expressiviteit, praktisch vermogen en comfort. Daarmee sloeg Renault de spijker op de kop, want de Captur bleek een succes. En hoewel de klant altijd gelijk heeft, gaan we de reviews van Autovisie, ANWB, AutoWeek en TopGear verzamelen en tegen het licht houden om te zien wat er over de Captur is gezegd en geschreven. We vergelijken de reviews op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jaap Holman

15 juli 2024

4 minuten leestijd
4,1

AutoWeek gebruikers geven de Renault Captur gemiddeld een 4.1/5

AutoWeek logo

“Praktisch dik in orde”


ANWB logo

"Aantrekkelijke familieauto"


Autovisie logo

“Veel ruimte voor je geld”


TopGear logo

“Licht hellend en wiegend”

Plus- en minpunten

Ruime auto
Dynamisch en comfortabel rijgedrag
Optioneel afritsbare bekleding
Relatief hoog verbruik
Lawaaierige driecilinder
Matig zicht rondom
De Captur is goedmoedig, comfortabel, ruim en flexibel
TopGear

Betrouwbaarheid Renault Captur (2013-2019)

AutoWeek en ANWB hebben beide de Renault Captur tegen het licht gehouden als occasion. Volgens ANWB is de Captur een betrouwbaardere Renault dan voorheen. Ze noemen geen structurele problemen die een aankoop in de weg kunnen staan. Alleen een ladingsensor die soms kapot gaat zorgt voor een storingsmelding, maar dit is simpel op te lossen. Ook AutoWeek heeft het over elektronische sensoren die soms een melding geven. Volgens hen is dit op te lossen met een kleine ingreep of een update. Volgens ANWB klinkt de melding vaak spannender dan het probleem dat goed op te lossen is.

Rijeigenschappen Renault Captur (2013-2019)

Het rijgedrag van de Renault Captur verschilt tussen de serie vóór en de serie na de facelift (2017). Over de eerste zegt ANWB dat deze keurig direct stuurt en dat vering en demping comfortabel zijn. Tegelijk vinden ze dat korte oneffenheden slecht worden verwerkt. Autovisie vindt deze reeks hard afgeveerd, maar spreekt ook van strakke stuureigenschappen. Bij de facelift is dit aangepakt. ANWB vindt de Captur nu minder stoterig geveerd en het rijcomfort is volgens hen verbeterd. Tegelijk helt de auto nu wel over door de soepele vering. TopGear heeft andere verwachtingen en vindt het rijplezier ver te zoeken.

Leuk van buiten, praktisch van binnen

Volgens ANWB is het interieur goed afgestemd op gezinsgebruik met afritsbare bekleding en slimme opbergoplossingen. AutoWeek vindt de afritsbare bekleding ideaal om het snot van de kinderen uit te wassen. Daarnaast zijn ze, net als Autovisie, te spreken over de eenvoudig te verstellen achterbank. Daarmee creëer je eenvoudig extra beenruimte naast de, volgens hen, prima hoofdruimte. ANWB heeft langere journalisten. Ze zijn te spreken over de beenruimte, maar noemen de hoofdruimte beperkt.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€18.370

Vermogen kW van/tot

66 kW / 110 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Renault Captur (2013-2019)

ANWB haalt in de test een verbruik van 1 op 16,2. Dat verbruik ligt lager dan de opgegeven 1 op 19. Volgens ANWB moet de Captur dan ook flink toeren maken om mee te komen in het verkeer, daardoor ligt het verbruik hoger. AutoWeek bevestigt dat beeld, want zij komen in de dubbeltest op 1 op 11,8. Volgens diezelfde AutoWeek scoort de Captur op restwaarde goed. De Captur is als occasion erg populair, aldus ANWB en AutoWeek. Dat is natuurlijk gunstig voor de restwaarde van de auto.

Prijs Renault Captur (2013-2019)

Gunstig, dat vindt Autovisie van de prijs voor de Renault Captur. Dan spreken ze wel over het instapmodel, dat volgens hen erg kaal is. Sterker nog, ze adviseren een model met wat meer opties te nemen zodat de Captur nog verkoopbaar blijft. ANWB kijkt naar de concurrentie en zegt dat de Captur voordelig is binnen het segment.