De Renault Captur is alweer sinds 2013 onder ons. De compacte crossover combineert het beste van drie werelden: expressiviteit, praktisch vermogen en comfort. Daarmee sloeg Renault de spijker op de kop, want de Captur bleek een succes. En hoewel de klant altijd gelijk heeft, gaan we de reviews van Autovisie, ANWB, AutoWeek en TopGear verzamelen en tegen het licht houden om te zien wat er over de Captur is gezegd en geschreven. We vergelijken de reviews op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Renault Captur gemiddeld een 4.1/5
“Praktisch dik in orde”
"Aantrekkelijke familieauto"
“Veel ruimte voor je geld”
“Licht hellend en wiegend”
De Captur is goedmoedig, comfortabel, ruim en flexibel
AutoWeek en ANWB hebben beide de Renault Captur tegen het licht gehouden als occasion. Volgens ANWB is de Captur een betrouwbaardere Renault dan voorheen. Ze noemen geen structurele problemen die een aankoop in de weg kunnen staan. Alleen een ladingsensor die soms kapot gaat zorgt voor een storingsmelding, maar dit is simpel op te lossen. Ook AutoWeek heeft het over elektronische sensoren die soms een melding geven. Volgens hen is dit op te lossen met een kleine ingreep of een update. Volgens ANWB klinkt de melding vaak spannender dan het probleem dat goed op te lossen is.
Het rijgedrag van de Renault Captur verschilt tussen de serie vóór en de serie na de facelift (2017). Over de eerste zegt ANWB dat deze keurig direct stuurt en dat vering en demping comfortabel zijn. Tegelijk vinden ze dat korte oneffenheden slecht worden verwerkt. Autovisie vindt deze reeks hard afgeveerd, maar spreekt ook van strakke stuureigenschappen. Bij de facelift is dit aangepakt. ANWB vindt de Captur nu minder stoterig geveerd en het rijcomfort is volgens hen verbeterd. Tegelijk helt de auto nu wel over door de soepele vering. TopGear heeft andere verwachtingen en vindt het rijplezier ver te zoeken.
Volgens ANWB is het interieur goed afgestemd op gezinsgebruik met afritsbare bekleding en slimme opbergoplossingen. AutoWeek vindt de afritsbare bekleding ideaal om het snot van de kinderen uit te wassen. Daarnaast zijn ze, net als Autovisie, te spreken over de eenvoudig te verstellen achterbank. Daarmee creëer je eenvoudig extra beenruimte naast de, volgens hen, prima hoofdruimte. ANWB heeft langere journalisten. Ze zijn te spreken over de beenruimte, maar noemen de hoofdruimte beperkt.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB haalt in de test een verbruik van 1 op 16,2. Dat verbruik ligt lager dan de opgegeven 1 op 19. Volgens ANWB moet de Captur dan ook flink toeren maken om mee te komen in het verkeer, daardoor ligt het verbruik hoger. AutoWeek bevestigt dat beeld, want zij komen in de dubbeltest op 1 op 11,8. Volgens diezelfde AutoWeek scoort de Captur op restwaarde goed. De Captur is als occasion erg populair, aldus ANWB en AutoWeek. Dat is natuurlijk gunstig voor de restwaarde van de auto.
Gunstig, dat vindt Autovisie van de prijs voor de Renault Captur. Dan spreken ze wel over het instapmodel, dat volgens hen erg kaal is. Sterker nog, ze adviseren een model met wat meer opties te nemen zodat de Captur nog verkoopbaar blijft. ANWB kijkt naar de concurrentie en zegt dat de Captur voordelig is binnen het segment.