Na een flink aantal jaren op de Nederlandse wegen blijft de Kia Sportage goed scoren. Wat wil je; een goede prijs voor een betrouwbare auto die er ook nog eens goed uitziet. Tel daar de lange garantie bij op en een succesformule is geboren. Maar er was ook kritiek. Op de besturing die vaag en gevoelloos werd genoemd. Heeft Kia opnieuw geluisterd en de Sportage weten te verbeteren? We nemen de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear, leggen deze naast elkaar en bekijken of het Kia gelukt is het succes van de Sportage een vervolg te geven.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Kia Sportage gemiddeld een 4.2/5
“Fijn sturende SUV”
“Beste Kia ooit”
“Sportage is niet sportief”
“Goed onderstel”
In de reviews wordt met geen woord gerept over de betrouwbaarheid van de Sportage. Dat heeft ook geen aandacht nodig als je bedenkt dat Kia in vergelijkbare reviews van andere modellen goed scoort op dit onderdeel. De lange garantie en gunstige voorwaarden worden wel aangehaald door zowel ANWB als Autovisie en TopGear. Omdat deze overdraagbaar zijn is dat zelfs voor een gebruikte Kia van jonge leeftijd een mooie bonus – mits de vorige eigenaar zich aan de voorwaarden heeft gehouden natuurlijk.
Een volwaardig alternatief voor de gevestigde orde.
De vorige generatie van de Sportage viel op het gebied van rijeigenschappen tegen. Maar Kia heeft geluisterd. Autovisie prijst, net als AutoWeek, het goede onderstel van de Sportage waardoor de auto stevig op de weg ligt zonder te rollen in de bocht. AutoWeek, TopGear en ANWB zeggen verder dat de Kia met gevoel stuurt en dat de auto strak en comfortabel aanvoelt. Een punt van kritiek is de automaat die door AutoWeek, Autovisie en ANWB als lui of traag wordt ervaren. Volgens AutoWeek is de sportstand hiervoor de oplossing omdat de transmissie hierdoor sneller reageert.
De Kia Sportage blonk al uit in ruimte voor- en achterin en dat is met deze generatie niet anders. TopGear noemt de binnenruimte dan ook als één van de redenen om de Sportage te kopen. ANWB is het ermee eens en zegt dat er met gemak drie volwassenen achterin passen. Het instrumentarium valt op door de vele knoppen, zowel AutoWeek als ANWB maken hierover opmerkingen. AutoWeek merkt wel op dat de ergonomie goed is en dat dit tijdens het rijden juist prettig is. De kofferbak is met 505 liter niet groot, maar volgens AutoWeek en ANWB is dit veelal toereikend.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
AutoWeek geeft als enige inzage in het verbruik van de Sportage. In tests die ze hebben gedaan met de Kia komen ze op een gemiddelde van 1 op 11. Daarmee ligt het verbruik iets hoger dan dat van de concurrenten in het segment. Hoge kosten voor onderhoud worden door ANWB aangewezen als een minpunt voor de vernieuwde Sportage, zonder in te gaan op verdere details. In de dubbeltests van AutoWeek scoort de Sportage gemiddeld of lager op gebied van restwaarde.
ANWB noemt het prijskaartje van de Kia Sportage concurrerend in het segment. TopGear is wel te spreken over de lage instapprijs van de Sportage. TopGear is het er niet mee eens en zegt dat de Sportage niet meer de prijspakker is van weleer. Daar voegt TopGear aan toe liever een ander merk te kiezen als er meer te besteden valt, ook al zijn deze dan minder rijk uitgerust.