Vergelijk Ford Kuga C520 (2013-2019) reviews

Vergelijk Ford Kuga C520 (2013-2019) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

De tweede generatie van de Ford Kuga (de C520) had bij zijn komst in 2013 een vliegende start. Zijn voorganger had de mid-size SUV namelijk al op de kaart gezet als een van de best rijdende auto's in zijn segment. Even simpel ‘copy-paste’ was er echter niet bij voor Ford, want de concurrentie is groot voor de Kuga. Het moest dus nog een stuk beter. Of het daarin slaagde, laten we je graag lezen op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear. Die automedia beoordeelden de Kuga op betrouwbaarheid, eigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

8 november 2024

4 minuten leestijd
4,4

AutoWeek gebruikers geven de Ford Kuga gemiddeld een 4.4/5

AutoWeek logo

“Fijne reisauto”


ANWB logo

“Stoterig op oneffenheden”


Autovisie logo

“Stevig en solide onderstel”


TopGear logo

“Vermakelijk weggedrag”

Plus- en minpunten

Uitstekende rijeigenschappen
Betrouwbare auto
Zeer ruim
Diesel is niet de stilste
Lichte besturing
Schakelwegen lastig te definiëren
Comfortabel, met ingebouwd King of the Road-gevoel
TopGear

Betrouwbaarheid Ford Kuga (2013-2019)

ANWB gaat voor de betrouwbaarheid van de tweede generatie van de Ford Kuga te rade bij de Wegenwacht. Volgens de pechhulpdienst zijn maar weinig euvels bekend waarvoor het meer dan eens ingeschakeld is. Bij versies met dieselmotor komt het soms voor dat er sluiting ontstaat in een van de vier gloeistiften. Die zijn nodig voor een koude start. Met een kapotte gloeistift slaat de auto nog wel aan, maar moeizaam. In de garage kan een nieuwe gloeistift worden geplaatst. AutoWeek, Autovisie en TopGear doen geen uitspraken over de betrouwbaarheid van de Kuga.

Rijeigenschappen Ford Kuga (2013-2019)

De rijeigenschappen van de Kuga zijn dik in orde, zegt ANWB. Je kunt verrassend hard een hoek om, terwijl de Kuga remt met veel overtuiging. In bochten helt de auto weinig over. De besturing is precies maar licht. TopGear vindt de Ford comfortabel en prijst het ingebouwde King of the Road-gevoel. De handmatige zesbak is fijn. Autovisie is gecharmeerd van de zestraps automaat, al zijn de schakelwegen niet goed te definiëren. Het onderstel is stevig en solide, maar toch met comfort, stelt Autovisie. AutoWeek omschrijft de vering en demping als stevig, met als gevolg dat oneffenheden de Kuga laten hobbelen.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€26.900

Vermogen kW van/tot

80 kW / 134 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Ford Kuga (2013-2019)

AutoWeek reed de Kuga met de 150 pk sterke 1,6 en tekent daarmee een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 12,2 aan. Die versie scoorde tijdens een maandenlange duurtest een verbruik van 1 op 11. AutoWeek noemt dat netjes omdat het ook bepakt en bezakt ritten naar het buitenland maakte. ANWB registreert een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12,2 bij de 182 pk sterke 1.5. Met de 150 pk versie schopt ANWB het tot 1 op 12,6. Voor een SUV van dit formaat is dat lang niet slecht, klinkt het.

Prijs Ford Kuga (2013-2019)

AutoWeek laat in een van haar rijtests de tweede generatie van de Ford Kuga het opnemen tegen de Skoda Kodiaq, Nissan Qashqai en Kia Sportage. Deze alternatieven zijn in prijs nagenoeg gelijk aan elkaar, laat AutoWeek anno 2023 zien. Daarbij gaat het uit van redelijk vergelijkbare versies met bouwjaar 2019 en een behoorlijk nette kilometerstand. Alleen de Skoda Kodiaq is ietsje duurder dan het overige trio. De beschikbaarheid van betaalbare gebruikte Ford Kuga’s is bovendien groot, toont AutoWeek aan. Er staat een behoorlijk aanbod gebruikte Kuga’s in het land, vult ANWB aan.

Begin je zoektocht naar een Ford Kuga C520 op Gaspedaal.nl

Vind Ford Kuga C520