De Mazda CX-5 van de eerste generatie, de ‘KE’ doet het allemaal net even anders. Geheel tegen de trend in kiest de Japanse SUV niet voor kleinere motoren mét turbo, maar ligt in het vooronder een flinke viercilinder met een zeer efficiënte loop. Onder autokenners staat de Mazda CX-5 bekend als een dynamisch rijdende auto. En dat is weer knap gezien zijn hoge koets en ruime buitenmaten. De vraag is of ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear ook de rijeigenschappen van de CX-5 prijzen. En wat vinden ze van de betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs?
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Mazda CX-5 gemiddeld een 4.2/5
"Bandengeluid erg hoorbaar"
"IJzersterke auto"
“Opvallend zuinig”
“Strak bochtengedrag”
De leukst rijdende semi-SUV die je kunt kopen
ANWB noemt de Mazda CX-5 zeer betrouwbaar. Het beschrijft de CX-5 als een ijzersterke auto, die bij normaal onderhoud geen krimp geeft. Bij navraag bij de Wegenwacht komt soms een slecht werkend massacontact tussen de accu en de carrosserie voor. Reparatie is echter snel en betaalbaar. De kachelradiator kan ook verstopt raken. Het interieur krijg je dan niet meer warm. Je bent dan kosten kwijt aan het losmaken van het dashboard én aan een nieuwe radiator. AutoWeek benadrukt dat bij de dieselversie het roetfilter ervoor kan zorgen dat er motorolie bij de diesel komt. Dat is een dure reparatie.
Volgens TopGear is de eerste generatie van de Mazda CX-5 de leukst rijdende semi-SUV die je kunt kopen. TopGear noemt het model lichtvoetig, direct en stabiel ondanks z’n hoge bouw. De CX-5 ligt strak in bochten, maar is ook nog eens comfortabel. AutoWeek vindt dat de Mazda bovengemiddeld goed stuurt, maar wel lawaaiig kan zijn als je de verkeerde banden monteert. Het onderstel is volgens AutoWeek subliem en het weekblad heeft louter lof voor het rijgedrag. ANWB zegt dat de Mazda strakker rijdt en ook een tikje sportiever dan veel concurrenten. Autovisie is kort en krachtig: de CX-5 rijdt uitstekend.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed de tweeliter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 165 pk en kwam tot een gemiddeld testverbruik van 1 op 13,8. Het tekent daarbij aan dat bij een normaal, gevarieerd gebruik de CX-5 met gemak 1 op 15 haalt. Dat is voor een SUV van dit formaat verbazingwekkend zuinig, aldus ANWB. TopGear gebruikte gemiddeld 6,4 liter per 100 kilometer brandstof tijdens haar testrit. Dat komt neer op 1 op 15,4. In combinatie met de geringe kans op grote reparaties, lijken de gebruikskosten voor een auto van dit formaat mee te vallen.
Op basis van een triotest met de Ford Kuga en Honda CR-V concludeert Autovisie dat het altijd voor de Mazda CX-5 zou kiezen. Daarbij noemt Autovisie als grootste minpunt dat er aan de CX-5 een stevig prijskaartje hangt. AutoWeek vindt dat logisch, omdat de Mazda CX-5 een prima restwaarde heeft. AutoWeek laat zien dat een Mazda CX-5 aan het eind van zijn generatie (bouwjaar 2017) in vergelijking met de Ford Kuga van hetzelfde bouwjaar en vergelijkbare kilometerstand inderdaad een stuk prijziger is. De Honda CR-V volgt nagenoeg hetzelfde prijspeil als de Mazda.