Vergelijk Nissan Micra K13 (2011-2017) reviews

Vergelijk Nissan Micra K13 (2011-2017) reviews van AutoWeek, ANWB, AutoVisie en TopGear

De Nissan Micra van de vierde generatie, codenaam ‘K13’, heeft 8 jaar de tijd gehad om te bedenken wat zijn voorganger goed deed en wat minder, wat zo lang ging de ‘K12’ mee. Zeker was dat de vierde Micra weer de betrouwbaarheid moest bieden waar het Japanse merk zo bekend om staat. Maar of dat is gelukt? We zochten in de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear naar het antwoord. Zij beoordelen de Micra trouwens niet alleen op betrouwbaarheid, maar ook op het gebied van rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

4 december 2023

4 minuten leestijd
4

AutoWeek gebruikers geven de Nissan Micra K13 gemiddeld een 4/5

Autovisie logo

“Prima bouwkwaliteit”


AutoWeek logo

“Goedmoedige allemansvriend”


ANWB logo

“Beter is er niet”


TopGear logo

“Pittig ding”

Plus- en minpunten

Bijzonder betrouwbaar
Prettige driecilinder motoren
Rijke standaarduitrusting
Te weinig balans in onderstel
Wat oubollig uiterlijk
Doodse koppeling
De communicatieve en directe besturing maken het een stads scheurijzertje
AutoWeek

Betrouwbaarheid Nissan Micra (2011-2017)

Een kwalitatief betere auto is niet te vinden, zegt ANWB over de vierde generatie Nissan Micra. Volgens ANWB is bij de Wegenwacht namelijk geen enkel euvel bekend over de Micra. Bij de derde generatie had ANWB nog wel wat aandachtspunten op technisch vlak, maar bij zijn opvolger zijn die dus geheel verdwenen. Autovisie merkt eveneens op dat de Micra een van de modellen is die de bouwkwaliteit van Japanse auto’s onderstreept. TopGear zegt dat de auto van een heel goede kwaliteit is. AutoWeek meldt niets over de betrouwbaarheid van de Micra.

Rijeigenschappen Nissan Micra (2011-2017)

ANWB vindt dat de driecilinder van de Micra bijna aanvoelt als een viercilinder. Het verleidt ANWB tot de uitspraak dat het een van de lekkerst lopende driecilinders is die het kent. De wielrijdersbond typeert de koppeling als wat doods, terwijl het schakelen mooi precies gaat. Verder valt ANWB de harde vering op. Autovisie zegt dat de bediening van de Micra om gewenning vraagt, terwijl TopGear de auto duidt als lekker stads scheurijzertje. De communicatieve en prettig directe besturing doen het hem voor TopGear. AutoWeek merkt op dat het balans in het onderstel ontbreekt, maar dat de Micra voldoende comfortabel is.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€10.990

Vermogen kW van/tot

59 kW/72 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Nissan Micra (2011-2017)

ANWB haalt met de Micra met DIG-S motor een gemiddeld testverbruik van 6,8 l/100 km. Dat staat gelijk aan 1 op 14,5. Extreem zuinig vindt ANWB dat niet. AutoWeek zet daar 7,8 liter per honderd kilometer tegenover, wat de DIG-S een praktijkverbruik van 1 op 12,8 geeft. In een andere praktijktest noteert ANWB echter 1 op 17 en dat vindt het wel laag. ANWB stelt dat Nissan met dat verbruik ruimte stelt voor heel lage rijkosten, mede gebaseerd op de zeer betrouwbare techniek van de Micra. Autovisie benadrukt dat bij normaal onderhoud er nooit iets met de Micra gebeurt.

Prijs Nissan Micra (2011-2017)

AutoWeek vindt de Nissan Micra van de vierde generatie in financieel opzicht een buitengewoon sterk aanbod in het B-segment. TopGear is het daarmee eens en zegt dat concurrenten in de prijsklasse rond de tien mille niet kunnen tippen aan rijplezier dat de Micra biedt. Volgens AutoWeek is een Nissan Micra, gebouwd aan het eind van de vierde generatie, met een nette kilometerstand een paar duizend euro goedkoper dan een vergelijkbare Volkswagen Polo met relatief weinig kilometers. Daarbij merkt ANWB op dat de Micra net iets groter is dan de allerkleinste auto’s, maar te klein voor de klasse erboven.