De Dacia Duster is een SUV met een robuuste uitstraling. Om die reden, en de scherpe prijs, deed de Duster het verrassend goed in Nederland. Bij de vernieuwde Duster is er dan ook weinig veranderd – van buiten dan. Het verschil zit vooral aan de binnenkant waar best wat te winnen viel voor de Roemeense autofabrikant. We nemen de reviews van Autovisie, ANWB, AutoWeek en TopGear en leggen deze naast elkaar om te zien of Dacia erin is geslaagd de journalisten tevreden te stemmen. We vergelijken de reviews op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Kia Niro gemiddeld een 4.1/5
“Geen sportieve aspiraties”
“Niks budget meer aan”
“Veel ruimte, that’s it”
“De Duster is lekker stil”
Value for money is in dit geval ook volume for money
Over de betrouwbaarheid wordt in de gebruikte reviews niet gesproken. Dat betekent niet dat er niets over te zeggen valt. De voorgaande generatie van de Duster was volgens TopGear namelijk een betrouwbare auto. Ook ANWB sprak van een betrouwbare auto waarbij zich geen structurele onoplosbare problemen voordoen volgens de occasiontests.
Het sleutelwoord bij de rijeigenschappen is comfortabel. TopGear, AutoWeek en ANWB gebruiken dit woord om het rijgedrag te beschrijven. Volgens AutoWeek en ANWB wil de Duster door de soepele vering nog wel overhellen in de bochten, maar ANWB zegt dat je er niet wagenziek van gaat worden. Verder vindt ANWB de motor lekker soepel en merken TopGear en AutoWeek op dat de geluidsisolatie wederom verbeterd is. Volgens AutoWeek heeft de Duster geen sportieve aspiraties, maar kabbelt hij lekker mee in het dagelijks verkeer.
Gewoon veel ruimte, that’s it, aldus Autovisie. Daarmee zijn ANWB en AutoWeek het eens. De bagageruimte van 478 liter is dan ook uitstekend volgens ANWB, al missen ze wel een vlakke laadvloer als de achterbank is neergeklapt. Voor- en achterin is de zit en de forse ruimte volgens AutoWeek hetzelfde gebleven. Met de zit voorin is, volgens hen, niets mis. Daarmee zijn TopGear en ANWB het niet eens. Zij vinden de zittingen te kort en TopGear mist zijwaartse ondersteuning. Het vernieuwde interieur is nog steeds vooral hard plastic, maar ANWB vindt de gebruikte materialen wel mooier en aangenamer.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Over gebruikskosten wordt weinig gesproken in de reviews. Slechts het verbruik van de Dacia Duster wordt aangestipt. Zo komt AutoWeek op een verbruik van 1 op 12 in de 1.2 liter met turbo. ANWB komt in heuvelachtig gebied op een verbruik van 1 op 13,7 en in Nederland op 1 op 15 met dezelfde aandrijving. In het occasion aankoopadvies van AutoWeek voor de Dacia Duster in het algemeen, dus ook de eerste generatie, wordt nog wel aangehaald dat onderhoudsbeurten en onderdelen verrassend goedkoop zijn.
De Dacia Duster is volgens ANWB een scherp geprijsde auto, zeker voor wat je krijgt. ANWB stelt verder vast dat de Duster mét opties geprijsd is op het niveau van de vanafprijs van andere merken in het segment. AutoWeek noemt ’m zelfs spotgoedkoop voor het segment en vindt dat je veel auto krijgt voor je geld. Autovisie vindt de Duster een auto om van A naar B te komen en raadt daarom aan te kiezen voor het instapmodel.