De ene Ford Puma is de andere niet. Was het ‘origineel’ uit de 20e eeuw nog een driedeurs coupé, in 2020 reïncarneerde de Ford Puma als crossover. Mét coupé-daklijn, dat dan weer wel. De nieuwe Puma deelt zijn basis met de Ford Fiesta, maar is een stuk ruimer. Wel zo attent van Ford: het voorzag elke Puma van bekroonde EcoBoost-krachtbronnen en mild hybride technologie. Op basis van reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear keken we hoe goed de Puma daarmee rijdt. Ook zien we hoe de autopers de Ford Puma beoordeelt op het gebied van betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Ford Puma gemiddeld een 4.4/5
“Laat geen steken vallen”
“Luid bij lage toeren”
“Communiceert zeer goed”
“Uitstekende besturing”
Het echte Ford–gevoel zit erin met een uitmuntende afstemming.
Op basis van de praktijkbevindingen van de Wegenwacht beoordeelt ANWB de Ford Puma als heel betrouwbaar. Toch kan het een enkele keer voorkomen dat bij het starten zowel dashboard als motor blijven zwijgen. Volgens de Wegenwacht komt dat euvel door vervuilde contacten in de zekeringskast. Na een simpele schoonmaakklus werken de contacten weer zoals ze horen en rijdt de Puma weer als een zonnetje. AutoWeek, Autovisie en TopGear melden niets over de betrouwbaarheid van de Ford Puma.
Autovisie reed de Ford Puma en prijst de uitmuntende afstemming van veren, stabilisatoren en rubbers. De demping vijlt de scherpste kantjes van het onderstel af, voegt het toe. In de regen bleef de Puma zo goed op koers, dat Autovisie hem van de buitencategorie noemt. ANWB is te spreken over de soepele handgeschakelde zesversnellingsbak die bijdraagt aan een aanstekelijke rijbeleving. Bij lage toeren vindt ANWB de Puma te luid. TopGear zegt dat het onderstel gericht is op comfort, maar dat de Ford veel lol in bochten heeft. Het stuurgevoel is volgens het automagazine maximaal. AutoWeek beschrijft de rijeigenschappen als sportief.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB zag dat in de praktijk de Ford Puma een gemiddeld benzineverbruik aantekende van 1 op 13,9. In een andere testrit liet het de 125 pk sterke mild-hybride bijna de 1 op 18 aantikken. Een keurig cijfer, aldus ANWB. AutoWeek schopte het met diezelfde driecilinder tot een brandstofverbruik van 6,6 l/100 km of 1 op 15,1. Gezien de betrouwbaarheid van de Ford Puma, zoals geschetst door de Wegenwacht, is de kans op dure reparaties bij de Amerikaanse crossover gering.
AutoWeek vindt de prijs van een gloednieuwe Ford Puma aan de hoge kant. Het noemt de Volkswagen Taigo, Toyota Yaris Cross en SEAT Arona als belangrijke alternatieven voor de Puma. Volgens AutoWeek is een Ford Puma uit 2021 met een rijk uitrustingsniveau en nette kilometerstand vergelijkbaar geprijsd met de Volkswagen Taigo met ongeveer dezelfde specificaties. De Toyota Yaris Cross blijkt aanzienlijk duurder, terwijl de SEAT Arona met ook een beduidend kleiner budget kan worden aangeschaft.