De Kia Stonic kennen we inmiddels alweer sinds 2017. Het is een crossover (of is het een SUV?) waarmee Kia zich mengt in een steeds drukker wordend segment. In 2020 kreeg de Stonic een kleine facelift waarbij een mild-hybrid motor werd toegevoegd aan de keuzemogelijkheden. Verder veranderde er weinig voor de kleine broer van de Niro. De naam Stonic doet in de reviews al het nodige stof opwaaien, maar doet de auto dat zelf ook? Wat zeggen AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear over de Stonic? We vergelijken de reviews in de categorieën voor- en nadelen, betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Kia Stonic gemiddeld een 4.4 /5
“Wat stoterig geveerd”
“Van binnen mooi afgewerkt”
“Fijne driecilinder”
“Ziet er verfrissend uit”
De betrouwbaarheid van de Kia Stonic wordt niet ter sprake gebracht in de reviews. Waarschijnlijk is dat omdat Kia inmiddels bekend is vanwege de hoge betrouwbaarheid van de auto’s. Kijk je naar reviews van andere modellen van Kia, dan is betrouwbaarheid vrijwel standaard een punt waarop goed wordt gescoord. Net als de garantie trouwens. De gunstige voorwaarden worden door zowel ANWB als AutoWeek aangestipt.
De besturing is licht en meer gericht op gemak dan gevoel.
Over het rijgedrag van de Kia Stonic zijn de automedia goed te spreken. Het stugge en stijve onderstel stemt de journalisten over het algemeen positief met hier en daar een kanttekening. Zo zegt Autovisie dat de totale bediening prima maar gevoelloos is. Hierbij benadrukt Autovisie dat het geen performance auto is en dat gevoel daarom een kleinere rol speelt. TopGear en AutoWeek zijn enthousiast over de rijeigenschappen vanwege het stugge en stijve onderstel. AutoWeek omschrijft het als sportief maar niet hard. De ANWB vindt het stuurgedrag prettig maar merkt op dat korte oneffenheden in de weg onprettig verwerkt worden.
De Stonic is de kleinste SUV van Kia en dat is van binnen te merken. Volgens ANWB heeft de Kia voldoende ruimte voorin, maar achterin wordt het voor de benen wat krap. AutoWeek constateert hetzelfde, maar vindt de hoofdruimte achterin voldoende voor een volwassen persoon. Volgens TopGear komt dit door de lichtjes gekantelde achterbank.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
De gebruikskosten worden niet uitgebreid besproken. Een Stonic met een 1.0 scoort op verbruik in een van de dubbeltesten 1 op 15. Andere cijfers worden niet gegeven. Ook over onderhoud wordt niets vermeld. Afgaande op de hoge betrouwbaarheid van Kia en de lange garantie is het niet te verwachten dat er, buiten de reguliere kosten voor onderhoud, hoge kosten zullen zijn.
De Stonic biedt veel waarde voor zijn prijs. Koop je de Stonic nieuw, dan is het instapmodel een van de voordeligste in het segment. Hier wordt door de ANWB wel de terechte opmerking geplaatst dat je te maken hebt met een erg kaal model. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de airco. Wil je het comfort van een airco en andere extra’s, dan gaat de prijs meer richting het gemiddelde in het segment.