De markt van de elektrische SUV’s verwelkomt bijna dagelijks nieuwe modellen. Vrijwel elk gevestigd merk zet tegenwoordig een elektrische variant van een bestaande SUV in de catalogus. Daarnaast komen veel nieuwe merken – veelal uit China – met elektrische SUV’s op de markt. Maar welke zijn nou de beste? Het moet gezegd worden: de marges zijn klein en het is afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren. Lees hier wat de beste elektrische SUV’s van 2025 (klein en groot) zijn en waarom.
We onderscheiden 2 segmenten als het gaat om SUV’s: L (of lower-SUV) en M (of upper-SUV). Kleine elektrische SUV’s zijn dus de elektrische modellen uit het L-segment. In dit segment vind je steeds meer fabrikanten die proberen een zo betaalbare auto op de markt te brengen. Dit zijn lang niet altijd meer de Chinese merken. Sterker nog, de Franse Citroën ë-C3 Aircross mag zich momenteel de goedkoopste nieuwe kleine elektrische SUV noemen. Kijken we naar het totaalplaatje, dan zijn er 3 andere modellen die wij graag in het zonnetje zetten.
Het is moeilijk om de 3 beste kleine elektrische SUV’s aan te wijzen in een markt die zo overvol zit met goede auto’s. Toch kunnen we op basis van enkele criteria 3 winnaars aanwijzen. Welke criteria dat zijn, lees je hieronder. Dit zijn de 3 beste kleine elektrische SUV’s in alfabetische volgorde.
Is de BMW iX1 een typische BMW of niet? Zijn ruime achterbank en kofferbak en voorwielaandrijving (eDrive20) doen vermoeden van niet. Aan de andere kant is het rijgedrag in beide uitvoeringen des BMW’s: strak, sportief en zeer verfijnd. Hij is bovendien lekker stil en springt als eDrive20 efficiënt met zijn stroom om. De vierwielaangedreven xDrive30 is met 313 pk een krachtige uitvoering die dankzij hetzelfde accupakket minder ver komt. Daar staan wel flink betere prestaties tegenover. De BMW iX1 is dan ook (in beide uitvoeringen) de beste kleine elektrische SUV voor de bestuurder die van autorijden houdt.
Ook de iX1 houdt vast aan de slogan “BMW maakt rijden geweldig”. Met zijn verfijnde weggedrag en stille cabine weet hij de verwende automobilist in dit segment op zijn wenken te bedienen. Deze automobilist weet wat daartegenover staat: een stevige vanafprijs die snel stijgt naarmate er opties worden aangevinkt. Toch is de BMW iX1 als eDrive20 netjes geprijsd voor wat je krijgt. Het is de beste kleine elektrische SUV voor de fijnproever.
De BMW iX1 is in feite een elektrische variant van de laatste generatie BMW X1. Lees hier de review van de BMW X1 (U11).
De eerste Chinese pogingen op de Europese markt waren nog eenvoudige budgetauto’s die moeizaam meekwamen met de concurrentie. Die tijd is inmiddels ver achter ons, zo bewijst BYD. Met verschillende modellen, waaronder deze Seal U, legt het de Europese merken het vuur aan de schenen. Daarbij moet opgemerkt worden dat het rijgedrag achterblijft bij dat van de betere Europeanen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Op het gebied van prijs, standaarduitrusting en veiligheid laat hij de concurrentie namelijk achter zich. De BYD Seal U is de beste kleine elektrische SUV als het gaat om waar voor je geld.
Een BYD Seal U kiezen is makkelijk: je vinkt Comfort of Design aan, kiest uit 4 lakkleuren en 2 interieurkleuren en je bent er. Geen keuzestress. Hij zit bovendien zo vol opties, dat je niets kunt aanvinken. Lekker overzichtelijk, want de vanafprijs die je ziet, is de prijs die je betaalt. Verder is de veiligheidsuitrusting fantastisch: BYD scoort met diverse modellen in de wereldtop als het gaat om botsveiligheid. Dus geef je niet veel om scherp rijgedrag, maar des te meer om een rijke uitrusting en veiligheid, dan is de BYD Seal U de beste kleine elektrische SUV voor jou.
Het Engelse gezegde Never change a winning team is zeker van toepassing op de Kia Niro EV. De eerste generatie (Kia e-Niro geheten) was een schot in de roos en daarom is de opzet van de auto voor generatie 2 nauwelijks veranderd. De riante binnenruimte, rijke standaarduitrusting, betrouwbare techniek en gunstige garantievoorwaarden bleven. Wat wel (ingrijpend) veranderde, was zijn uiterlijk. Van een muurbloempje transformeerde de Niro naar een stoere, futuristische crossover: hij mag gezien worden. Een gedurfde zet, maar geen verkeerde. De Niro is namelijk – na de Picanto – Kia’s meest verkochte model ooit.
Inmiddels heeft Kia bewezen bijzonder praktische en betrouwbare auto’s te maken die er ook nog leuk uitzien. Met een Kia Niro EV sla je zeker geen modderfiguur én mag je erop vertrouwen dat je blijft rijden – en anders kunt terugvallen op langdurige garantie. Net als de BYD Seal U is het niet de meest inspirerend rijdende auto in zijn klasse. Alsnog rijdt hij prima en heel comfortabel – ruim goed genoeg voor de gemiddelde automobilist. Bovendien rijdt hij tot 460 kilometer op een volle accu. Grote kans dat de optelsom van de gemiddelde automobilist dus uitkomt op deze Kia Niro EV.
Meer ontdekken over waarom deze Koreaanse verkoophit in Nederland zo goed loopt? Vergelijk hier reviews van de Kia Niro (EV) SG.
Meer ruimte nodig dan bovengenoemde kleine elektrische SUV’s kunnen bieden? Geen nood. Er is een keur aan grote elektrische SUV’s beschikbaar, waarvan we de beste voor je op een rijtje hebben gezet. Wat wel opvalt, is dat er weinig SUV’s met 7 zitplaatsen tussen zitten. Alleen de Tesla Model Y heeft in dit rijtje 7 zetels. Zevenzitters die net buiten deze lijst vallen, zijn de Tesla Model X, Kia EV9 en Volvo EX90. Stuk voor stuk zijn dit ijzersterke concurrenten voor onderstaande 3. Die mogen zich de beste grote elektrische SUV’s van 2024 noemen.
De 3 grote elektrische SUV’s die je hieronder ziet, zijn ieder op hun eigen manier in 2025 de beste in hun soort. Het is maar net wat je wilt: een luxe ruimtewonder, een echte gezinsauto of een vooruitstrevende allrounder. Ieder van onderstaande 3 beste grote elektrische SUV’s blinkt in 1 van deze onderdelen uit.
Het is niet ongewoon voor BMW om een technologisch vooruitstrevend model een bijzonder uiterlijk mee te geven. Zo waren de i3 en i8 al duidelijk anders dan hun tijdgenoten en ook het design van de BMW iX is weinig traditioneel. Dat uiterlijk moet je smaak zijn – evenals de forse vanafprijs. Maar daar krijg je dan ook veel voor terug. Het enige dat je niet standaard op elke iX krijgt, maar wel wilt, is luchtvering. Zoek je een occasion? Kijk dan of het erop zit. Dan heb je met recht de beste grote elektrische SUV die je kunt wensen.
Als verwende automobilist die graag wat meer betaalt voor subliem comfort en een fijne rijervaring, is de BMW iX de beste grote elektrische SUV die je in 2025 kunt kopen. Simpel gezegd: zolang merken als Rolls-Royce, Bentley en Aston Martin geen volledig elektrische SUV uitbrengen, heeft deze kolos weinig tegenstand te dulden. De iX is groot, betrouwbaar en sterk. Bovendien is het – op de Kia EV9 na – de enige grote elektrische SUV die 2.500 kilogram kan trekken. Wel zo handig als je caravan, net als je auto, van het ruimere soort moet zijn.
Hoewel Skoda sinds de inmenging van Volkswagen in de jaren ‘90 zijn stoffige imago heeft afgeschud, blijft het een merk zonder poespas. Als de Tsjechen een grote elektrische SUV als de Enyaq op de markt brengen, kun je er dus van uitgaan dat dit een ruime, praktische auto voor het hele gezin is die exact doet wat hij moet doen. Toch doet Skoda ook wat voor de modieuze gezinnen in de vorm van een Enyaq Coupé. Die heeft een sportief aflopende daklijn die – en dat zie je weinig – niet ten koste gaat van de hoofdruimte achterin.
Wie een comfortabele, ruime gezins- of zakenauto met een aangename vanafprijs zoekt, doet goed aan een proefrit in een Skoda Enyaq. Hij rijdt comfortabel en relaxed en slokt voldoende bagage op om (met het gezin) langer op pad te kunnen. Wat daarbij ook fijn is, is de toereikende actieradius. Die loopt op tot ruim 570 kilometer (WLTP), waardoor je met weinig laadstops je vakantieadres bereikt. Kijk je naar een occasion, loop dan de optielijst goed door: sommige zaken die je standaard zou verwachten, zitten er niet altijd op.
Alle details over deze grote Tsjech weten? Lees meer in onze vergelijking van Skoda Enyaq reviews.
Tesla heeft net als Apple een schare toegewijde fanboys waar de gemiddelde sekteleider alleen maar van kan dromen. Waar Apple dit als vrijbrief ziet om exorbitante prijzen te vragen, kiest Tesla ervoor om juist heel prijsbewust te handelen. Ondertussen krijg je een auto die bomvol hoogwaardige technologie en opties zit. Optioneel heb je zelfs 7 zitplaatsen! Helaas zie je de prijs nog wel terug in de afwerking. Toch weerhoudt dat – terecht – weinig mensen ervan om voor de Amerikaan te kiezen. De Tesla Model Y behoort met recht tot de beste elektrische SUV’s op de markt.
De vraag zou hier eigenlijk moeten zijn: waarom kiezen voor de Tesla Model Y en niet de Model X? Het Amerikaanse merk biedt namelijk 2 SUV’s aan, allebei met veel binnenruimte (de bagageruimte van de Model X bedraagt zelfs maximaal 2.615 liter!) en (optioneel) 7 zitplaatsen. De Model Y heeft echter 1 heel belangrijk voordeel ten opzichte van de grotere X: zijn prijs. De goedkoopste Tesla Model X is nieuw ruim 2 keer zo duur als de goedkoopste Model Y. Om die reden gaat onze voorkeur uit naar de Tesla Model Y als beste grote elektrische SUV.
Is de grootste actieradius de doorslaggevende factor in jouw keuze voor een elektrische SUV? Daar valt wat voor te zeggen. De marges tussen de verschillende auto’s worden op het gebied van uitrusting steeds kleiner en ook het rijgedrag is vaak goed genoeg – niet iedereen hoeft hierin het beste van het beste te hebben. Op zo’n moment is de keuze voor een elektrische SUV met de grootste actieradius goed voor te stellen. Voor 2025 heb je dan tot ruim 700 kilometer aan actieradius tot je beschikking.
Voordat we de elektrische SUV’s met de grootste actieradius van 2025 presenteren, een kleine kanttekening: SUV’s zijn per definitie niet de beste auto’s om naar te kijken als je een maximale (elektrische) actieradius wenst. Door hun ontwerp hebben ze een grotere luchtweerstand, wat een negatief effect heeft op de actieradius. Beter is het dan om naar een elektrische stationwagen of hatchback te kijken. Toch komen elektrische SUV’s anno 2025 gemiddeld behoorlijk ver op een volle accu. Dit zijn op alfabetische volgorde de elektrische SUV’s met de grootste actieradius.
De Audi Q6 e-tron is in feite de elektrische evenknie van de Audi Q5. Hij mag dan niet de grootste SUV uit Ingolstadt zijn, het is nog steeds een flinke auto. Dat merk je als je achterin plaatsneemt en als je bagage inlaadt: zowel een 526 liter grote bagageruimte als een 64 liter metende frunk staan tot je beschikking. Deze Q6 e-tron maakt (overigens niet als eerste Audi) gebruik van Porsche-techniek: het is in feite een geknepen Porsche Macan. Dat merk je in het weggedrag, al is de Audi behoorlijk comfortabel afgesteld.
Zeker als je als Audi Q5-rijder over wilt stappen op elektrisch rijden, is deze Audi Q6 e-tron een slimme optie. Maar ook voor andere (aspirant-)SUV-rijders is de Q6 het overwegen waard. Let wel op: ondanks zijn vrij forse vanafprijs mist deze Audi sommige veiligheids- en rijhulpsystemen die je in zo’n auto standaard zou verwachten – zoals zij-airbags. Loop de optielijst dus goed door als je een occasion op het oog hebt. Koop je ’m nieuw? Houd er dan rekening mee dat de geadverteerde prijs waarschijnlijk niet de prijs zal zijn waarvoor je de auto de deur uit rijdt.
Hierboven werd de BMW iX al uitgebreid besproken. Deze xDrive50 valt met zijn vermogen in de middenmoot van de iX-range, maar met zijn actieradius voert hij de modelreeks aan. En dankzij 523 pk onder je rechtervoet zit je om vermogen nooit verlegen. Sterker nog, de vraag is of je zoveel nodig hebt. Diezelfde vraag kun je over de rest van de auto stellen: zoveel luxe, zoveel ruimte, zoveel bekijks; de BMW iX is overdadig op alle vlakken. En dan is het ook nog eens de elektrische SUV met de grootste actieradius die een BMW-badge draagt.
De BMW iX xDrive50 is voor bijna iedereen de beste keuze uit de iX-serie van BMW. Hij heeft niet de power van de M60 – daarvoor komt hij een slordige 100 pk tekort – maar meer dan genoeg kracht aan boord. Bovendien komt de xDrive50 op een volle accu 65 kilometer verder. Je mist wel enkele opties, waarvan vooral de luchtvering een aandachtspunt is. Die wil je hebben. Ook het Bowers & Wilkins geluidssysteem is leuk om te hebben. Zoek dus een BMW iX xDrive50 die met deze opties is uitgerust.
Opnieuw eindigt het verhaal van Fisker in een drama. Want wat, net als bij de Karma, zo mooi en baanbrekend had kunnen zijn, eindigde wederom in faillissement. De Ocean had alles in zich om een succesnummer te worden: mooie styling, fijn rijgedrag, krachtige motoren en een rijke uitrusting. Daarbij is de Fisker Ocean Ultra de elektrische SUV met de grootste actieradius in 2024. Geen enkele SUV bereikt de 707 kilometer (WLTP) die deze auto aflegt op een volle accu. Inmiddels worden Fisker Oceans met fikse kortingen aangeboden, maar dan krijg je ook garantie tot aan de deur.
Je wilt maximaal rijbereik en daar ook nog eens een bijzonder schappelijke prijs betalen? Dan is er geen betere keus dan een Fisker Ocean. Houd er wel rekening mee dat je geen garantie krijgt en dat onderdelen mogelijk op raken. Dat, gecombineerd met het feit dat er geen enkele statistieken bekend zijn op het gebied van betrouwbaarheid, maakt het kopen van deze Fiskers een grote gok. Maar dan heb je wel de elektrische SUV met de grootste actieradius ter wereld – van 2025.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische SUV-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 20, gesorteerd op basis van populariteit.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 10 juli 2024
en is voor het laatst bijgewerkt op 10 februari 2025