De Kia e-Niro uit de DE-generatie (2019-2022) is een elektrische crossover die veel aandacht heeft getrokken in de autowereld. Met een indrukwekkend rijbereik in de praktijk en praktische eigenschappen heeft deze elektrische Kia veel positieve beoordelingen ontvangen. Het is dan ook niet vreemd dat er bij de introductie een wachttijd was die opliep tot maar liefst een jaar. In dit artikel pakken we de meningen en beoordelingen van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear samen om een beter inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van de Kia e-Niro DE.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Kia Niro gemiddeld een 4.6/5
"Bereik geen probleem meer"
"Comfort op alle wegen"
“Altijd riant koppel”
“Hard remmen onthult massa”
De Kia e-Niro blijkt een stille kracht.
Over de betrouwbaarheid van de e-Niro wordt weinig gerept in de verschillende reviews. Autovisie benoemt wel de betrouwbaarheid van Kia in zijn algemeenheid als een argument om de Kia e-Niro aan te schaffen. TopGear haalt in een niet gerelateerd artikel een onderzoek aan waarin Kia’s als meest betrouwbare auto’s worden bestempeld en ANWB roemt bij andere modellen de betrouwbaarheid van het merk in het algemeen. Het is dus veilig om te concluderen dat de e-Niro nog lang zonder problemen door blijft rijden.
De rijervaring van de Kia e-Niro wordt gemiddeld als goed bestempeld. AutoWeek noemt het stuurgedrag kunstmatig en het onderstel zacht afgesteld. Maar dit is niet ongewoon voor een elektrische auto die behoorlijk wat kilo’s meetorst. Tegelijk is TopGear zeer te spreken over het rijgedrag en noemt dit uitstekend. De laaggeplaatste accupakketten zorgen volgens TopGear voor een stabiele wegligging op rechte en bochtige wegen. Bij sterk remmen voel je het forse gewicht alsnog, aldus TopGear. Tenslotte noemt Autovisie het rijgedrag lekker comfortabel en stil. Ook benoemt Autovisie dat je altijd het volledige koppel tot je beschikking hebt, bij elke snelheid.
De Kia e-Niro DE wordt daarnaast zeer gewaardeerd om zijn ruimte en praktische eigenschappen. De bagageruimte is voldoende en het interieur biedt comfortabele zitplaatsen voor zowel bestuurder als passagiers. Qua hoofdruimte lever je op de achterbank wel enkele centimeters in ten opzichte van de ouderwets aangedreven Niro. Door de accu’s in de bodem verlies je hier 3,6 centimeter aan hoofdruimte, aldus AutoWeek. ANWB merkt daarnaast op dat het interieur mooi is ontworpen voor intuïtief gebruik, maar de e-Niro krijgt daarbij ook minpunten van de ANWB voor de matige detaillering.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
In een dubbeltest komt de ANWB voor de Kia e-Niro tot een gemiddeld verbruik van 13,9 kWh/100 kilometer. Daarbij is het goed op te merken dat de temperatuur gedurende de test opliep tot zo’n 35 graden. Autovisie deed ook een dubbeltest, zij het in compleet andere weersomstandigheden, en kwam tot een verbruik van 16,7 kWh/100 km. Aangezien laadkosten erg kunnen verschillen is het lastig om het verbruik in euro’s uit te drukken. Thuisladen is natuurlijk een stuk voordeliger in verhouding tot snelladen langs de snelweg, en dan rekenen we eventuele eigen opgewekte stroom niet mee.
De nieuwprijs in 2019 van de Kia e-Niro wordt over het algemeen als gunstig bestempeld, zeker in vergelijking met andere elektrische auto's in zijn klasse. TopGear merkt op dat de e-Niro DE een goede prijs-kwaliteitverhouding biedt, gezien de prestaties, het rijbereik en de uitrusting die hij biedt.