Waar de Kia Niro in 2016 eerst alleen als hybride op de markt werd gebracht, is gekozen om bij de nieuwe Niro alle aandrijvingen tegelijk te introduceren. Het succes van de voorgaande uitvoering heeft Kia ertoe gebracht het design iets spannender te maken en dat stemt de journalisten positief. Nog meer goed nieuws voor de Niro: de aandrijflijn is niet aangepast. Het lijkt alsof de Niro alleen maar beter is geworden. Is dat ook zo? We gaan door de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear en vergelijken deze in de categorieën voor- en nadelen, betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Kia Niro gemiddeld een 4.6/5
“Gezegend met goed onderstel”
“Gewicht van EV voelbaar”
“Vernieuwd fris design”
“Rijdt prima, niet spannend”
Zeg je Kia, dan zeg je betrouwbaar. Kia scoort al heel lang hoog als het aankomt op betrouwbaarheid. Dat is een van de redenen dat over betrouwbaarheid van de vernieuwde Niro weinig wordt gezegd. Daarnaast zijn over de oude versie van de Niro geen problemen bekend als het aankomt op betrouwbaarheid, en aangezien de aandrijving nagenoeg hetzelfde is gebleven zijn hier dan ook geen problemen te verwachten.
Zuinig, veilig, ruim en met een vorstelijke actieradius.
De nieuwe Kia Niro staat op een nieuw platform. Ondanks dat zijn de rijeigenschappen niet veel veranderd. AutoWeek noemt de besturing niet bijzonder, maar wel strakker en comfortabeler dan van zijn voorganger. De vering en demping zijn soepel, al is het gewicht van de zwaardere Niro EV voelbaar op snelwegen volgens AutoWeek. Autovisie is ook te spreken over het rijgedrag en wijst hiervoor specifiek naar het onderstel. ANWB is minder enthousiast en vindt de achtervering te zacht. Daarnaast mist gevoel in de besturing. Ook TopGear zegt gevoel te missen, maar noemt het rijden in de Niro verder een gulden middenweg.
Op het gebied van ruimte scoorde de Niro al goed, en dat is ook nu niet anders. AutoWeek, Autovisie en ANWB zijn het erover eens dat de ruimte nog steeds zeer toereikend is. De Niro is dan ook iets gegroeid met 25 liter extra kofferruimte als gevolg. Kies je voor de PHEV of de EV, dan heb je wel iets minder ruimte achterin door het in de bodem geplaatste accupakket. TopGear schat in dat het achterin de EV behelpen wordt voor een uit de kluiten gewassen Nederlander. ANWB zegt hierover dat de zit achterin ook iets minder comfortabel is.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
De gebruikskosten voor de Niro hangen natuurlijk af van de gekozen aandrijving. Het meest voordelig in verbruik is de EV, maar die is ook het duurst in aanschaf. Kies je voor de HEV, dan kom je uit op een verbruik van 1 op 17 à 18, aldus AutoWeek. ANWB weet uit een liter zelfs 19 kilometer te halen. Kies je voor de PHEV, dan kom je volgens AutoWeek snel uit op een verbruik van 1 op 20. TopGear heeft geen verbruikscijfers paraat en Autovisie benoemt enkel de WLTP-cijfers van de geteste EV: 450 kilometer op een volle accu.
Wat je betaalt voor de vernieuwde Kia Niro ligt aan welke aandrijving je kiest. De nieuwste versie van deze populaire Koreaan is verkrijgbaar als hybride, plug-inhybride en EV en aan iedere uitvoering hangt een ander prijskaartje. Kijk je naar het segment waarin deze crossover opereert, dan is de Kia gemiddeld geprijsd.