Vergelijk Kia Picanto JA (2017+) reviews

Vergelijk Kia Picanto JA (2017+) reviews van AutoWeek, ANWB, AutoVisie en TopGear

De Kia Picanto was een van de populairste auto’s na de introductie van de tweede generatie. Een volwassen auto in een segment waar dat niet standaard is. Met de komst van de derde generatie zijn op het eerste gezicht geen grote aanpassingen gedaan. Maar schijn bedriegt en onderhuids is er hard gewerkt om de Picanto te verbeteren op punten waar eerder kritiek op was. De vraag is of dat is gelukt. Daarom pakken we de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear bij elkaar en vergelijken deze in de categorieën voor- en nadelen, betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jaap Holman

27 november 2023

4 minuten leestijd
4,2

AutoWeek gebruikers geven de Kia Picanto gemiddeld een 4.2/5

AutoWeek logo

Volwassen, ruim interieur”


Autovisie logo

“Goede wegligging”


ANWB logo

“De motor voldoet”


TopGear logo

“Flink stiller geworden”

Plus- en minpunten

Goede standaarduitrusting
Opties uit hoger segment mogelijk
Volwassen rijeigenschappen
Rumoer van rijwind en banden
Motoren niet overweldigend
Opties drijven de prijs omhoog

Betrouwbaarheid Kia Picanto (2017+)

Ook met deze Kia Picanto zit het op gebied van betrouwbaarheid wel snor. AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear halen allemaal de lange garantie aan als teken van betrouwbaarheid. ANWB heeft in de occasiontest bovendien weinig te melden over structurele problemen van de Picanto. Slechts kleine euvels als kabelbreukjes of problemen met de kabelboom onder het dashboard worden genoemd. Beide zijn direct oplosbaar zonder grote kosten. Wel raadt de ANWB regelmatig onderhoud aan, omdat de Picanto veelal koud wordt gereden, waardoor de motor zwaarder wordt belast.

De nieuwe Picanto combineert een volwassen uiterlijk met een fraai interieur.
AutoVisie

Rijeigenschappen Kia Picanto (2017+)

Ook nu scoort de Picanto goed op rijeigenschappen. ANWB noemt het vernieuwde platform als reden voor een lichtere auto die directer stuurt. Autovisie en AutoWeek sluiten zich hierbij aan en spreken van een goede wegligging, verbeterde demping en een directer sturende Picanto. TopGear vindt de kleine Kia aanmerkelijk stiller geworden. Ook daarmee zijn Autovisie en AutoWeek het eens. ANWB vindt dat gelden voor het motorgeluid, maar klaagt over geluid van de rijwind en de banden. Over de motor zeggen ANWB en AutoWeek dat de driecilinder wat achterblijft buiten de stad. Daarom is deze uitvoering beter geschikt als stadsauto.

Toch weer alleen als vijfdeurs

De voorgaande generatie was er ook als driedeurs, maar dat is verleden tijd. De Picanto is vanbinnen gegroeid en biedt inmiddels ruimte aan vier personen en optioneel vijf, aldus ANWB. Daarbij merken ze op dat de hoofdruimte voor grotere mensen achterin nog wel te wensen overlaat. De ruimte vanbinnen is ontstaan door de wielbasis te verlengen, vertelt AutoWeek. Daarbij bestempelt Autoweek de gegroeide kofferruimte van 255 liter als bovengemiddeld in het segment. De afwerking in het interieur is volgens Autovisie en ANWB mooier dan voorheen en zit ook beter in elkaar.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€12.215

Vermogen kW van/tot

49 kW / 74 kW

Populairste aandrijving

Hybride

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Kia Picanto (2017+)

De populairste uitvoering van de Picanto is de driecilinder. Deze scoort dan ook goed op verbruik. In tests van AutoWeek scoort de auto een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 17. ANWB deed het iets zuiniger en komt op een verbruik van 1 op 18,5. Over onderhoud wordt in de reviews niet gesproken. Wel noemt ANWB lage onderhoudskosten als pluspunt bij hun rijtest.

Prijs Kia Picanto (2017+)

Kia biedt voor de Picanto veel pakketten aan waarmee je luxe kunt krijgen die je normaal alleen ziet in een hoger segment, zo vertelt Autovisie. Maar die opties drijven de prijs wel op. Daarbij stelt Autovisie meteen de vraag of bijvoorbeeld een achteruitrijcamera op een kleine auto nodig is. TopGear is daar duidelijk over en steekt het geld van al die opties liever in de zak om te kiezen voor een basis-Picanto. Daarmee heb je volgens hen al een heel goede auto voorzien van gemak en relatief comfort.