De Kia Niro is de middelste telg tussen de Sportage en de Ceed. In 2016 werd de Niro geïntroduceerd. Opvallend genoeg was deze crossover alleen verkrijgbaar als hybride. Later kwam de Niro ook als plug-inhybride naar de Nederlandse markt en inmiddels is er ook een volledig elektrische variant op de markt. Kia presenteerde met de Niro een auto in een compleet nieuw segment. Of de Koreanen daarmee hoge ogen gooien, bepalen we aan de hand van de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear. We vergelijken de reviews in de categorieën voor- en nadelen, betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Kia Niro gemiddeld een 4.6/5
“Sturen voelt doods aan”
“Mooie middenklasser”
“Op rails door de bocht”
“Doordacht ontwerp”
Kia staat bekend als een betrouwbaar merk. Mede daarom wordt de betrouwbaarheid niet vaak ter sprake gebracht in de reviews van het merk, zo ook niet in de reviews van de Kia Niro. ANWB haalt nog wel de lange garantieperiode aan als pluspunt voor de Niro. Voordeel van deze lange garantieperiode is dat je ook bij een gebruikte Kia Niro over fabrieksgarantie kunt beschikken, mits aan de gestelde voorwaarden is voldaan met betrekking tot bijvoorbeeld onderhoud.
De stoelen van de Niro zijn van een heel behoorlijke kwaliteit.
De journalisten vinden het interieur van de Niro doorgaans goed doordacht, maar tegelijk ook saai. AutoWeek en Autovisie zien liever andere materialen in het interieur. Het interieur bestaat vooral uit plastic dat volgens de ANWB mooi oogt, maar hard en glad aanvoelt. Autovisie noemt het interieur zelfs duister. Over de ruimte is iedereen redelijk eensgezind; zowel voor- als achterin is meer dan voldoende ruimte voor volwassenen. ANWB en AutoWeek stellen zelfs dat er achterin been- en hoofdruimte in overvloed is. TopGear valt hier uit de toon en noemt de ruimte niet uitzonderlijk.
De journalisten vinden het interieur van de Niro doorgaans goed doordacht, maar tegelijk ook saai. AutoWeek en Autovisie zien liever andere materialen in het interieur. Het interieur bestaat vooral uit plastic dat volgens de ANWB mooi oogt, maar hard en glad aanvoelt. Autovisie noemt het interieur zelfs duister. Over de ruimte is iedereen redelijk eensgezind; zowel voor- als achterin is meer dan voldoende ruimte voor volwassenen. ANWB en AutoWeek stellen zelfs dat er achterin been- en hoofdruimte in overvloed is. TopGear valt hier uit de toon en noemt de ruimte niet uitzonderlijk.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Als je je best doet, is 1 op 21 haalbaar met de Kia Niro. Bij normaal gebruik is 1 op 18 nog steeds haalbaar, zo blijkt uit een dubbeltest van AutoWeek. Ook ANWB haalt vergelijkbare cijfers en noemt dit niet slecht voor een auto van dit formaat. Autovisie haalt minder goede cijfers tijdens de rijtest en komt tijdens een bergritje op 1 op 14, maar schat in dat 1 op 18 zeker haalbaar is. Over onderhoudskosten wordt verder niet gerept, maar met een lange garantie en goede reputatie als het gaat om betrouwbaarheid zullen deze niet bovengemiddeld zijn.
Kies je voor de Kia Niro, dan geniet de hybride variant de voorkeur bij de ANWB. De aanschaf ligt lager en het verbruik is vergelijkbaar met de plug-inhybride. Je geniet daarmee niet alleen van een lagere aanschafprijs, maar ook van lagere of vergelijkbare verbruikskosten. Binnen het segment van de Niro is deze Kia gemiddeld geprijsd.