In 2016 ging het doek van de opvallend gestileerde Toyota C-HR. En hoewel de naam misschien niet meteen tot de verbeelding spreekt, is de C-HR een verschijning die wel blijft hangen als je de crossover eenmaal hebt gezien. Een uitgesproken sportief gemodelleerde auto die al even sportieve ambities lijkt uit te stralen. De schijn lijkt een beetje te bedriegen als we de reviews van Autovisie, AutoWeek, ANWB en TopGear naast elkaar leggen. Toch gooit de C-HR hoge ogen. Voor een goed beeld vergelijken we de reviews op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Toyota C-HR gemiddeld een 4.5/5
“Vorm boven functie gesteld”
“Stuurt bovengemiddeld goed”
“Geen saaie Toyota”
“Een verfijnd ding, de C-HR”
Misschien wel de leukste toyota om in te sturen
De Toyota C-HR is een betrouwbare auto, zoveel wordt al snel duidelijk. Autovisie noemt de C-HR opvallend betrouwbaar en ANWB vindt hem zeer betrouwbaar. Autovisie gaat verder door te zeggen dat je de auto bijna met gesloten ogen kunt kopen als occasion. In de occasiontests van ANWB worden geen bekende problemen genoemd. Het enige punt dat wordt aangestipt is dat je de batterij niet leeg moet rijden als de brandstof op is. Dat geeft problemen bij het starten, maar dit is eenvoudig op te lossen. Autovisie zegt dat vooral de hybride modellen probleemloos zijn bij goed onderhoud.
Volgens AutoWeek is de Toyota een dynamisch sturende hoge auto die verrassend scherp en dynamisch stuurt. De koets rolt weinig om zijn lengteas en hij is een plezier om vlot mee te rijden. Mooie complimenten dus, en daar houdt het niet op. TopGear vindt het rijgedrag namelijk tiptop in orde, sportief zelfs. ANWB sluit zich daarbij aan en zegt dat het lage zwaartepunt hiervoor zorgt. ANWB en AutoWeek vinden wel dat het onderstel wat stevig is afgeveerd waardoor je hobbels sneller voelt. De sportiviteit van de motorisering valt wel tegen volgens TopGear, maar Autovisie voelt geen tekort aan vermogen.
De Toyota C-HR beschikt over verrassend veel ruimte voor een auto met een lage daklijn, vindt ANWB. En daarmee is iedereen het wel eens. Zowel ANWB als Autovisie, AutoWeek en TopGear benoemen de hoofd- en beenruimte die ruim voldoende is. AutoWeek en ANWB tekenen wel op dat de grote C-stijlen en kleine achterruiten zorgen voor een donker geheel achterin. Verder zorgt deze combinatie ook voor een erg grote dode hoek schuin naar achteren, dat komt in alle reviews nadrukkelijk terug. ANWB gaat zelfs zover het best onveilig te noemen voor een verder veilige auto.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Voor een Toyota van dit formaat zijn de gebruikskosten dik in orde. In de occasiontest van ANWB wordt de C-HR opvallend zuinig genoemd. In de overige tests van ANWB komen ze op een verbruik van 1 op 18 voor de hybride uitvoering en ruim 1 op 14 voor de benzinemotor. Autovisie noemt, in de koopwijzer van 13 augustus 2023, bedragen van €195 en €295 voor respectievelijk een kleine en grote onderhoudsbeurt. Onderhoudskosten en afschrijving worden verder niet benoemd in de reviews.
Over de prijs is iedereen het eens: de vanafprijs is scherp en daarvoor krijg je een rijk uitgeruste Toyota C-HR. TopGear rijdt liever een wat rijker uitgeruste C-HR waardoor de prijs wat omhoog wordt gedreven. ANWB vindt de prijs van de hybride variant die in 2020 is geïntroduceerd mooi in het midden van het segment vallen.