Met de Picanto scoorde Kia een flinke hit in 2004. Zodanig dat het tot 2011 duurde voor er een vernieuwde Picanto kwam. Het vernieuwde ontwerp valt binnen het segment meteen op door de strakke, volwassen lijnen. En van binnen lijkt deze generatie al net zo volwassen te zijn geworden. En daar heeft Kia het niet bij gelaten, want ook motorisch is de Picanto aangepakt. Hoe dat uitpakt? Dat bekijken we aan de hand van de reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear. We vergelijken de reviews in de categorieën voor- en nadelen, betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
27 november 2023
AutoWeek gebruikers geven de Kia Picanto gemiddeld een 4.2/5
“Relatief stille driepitter"
“Interieur is niet verkeerd”
“Niet de voordeligste”
“Fris smoelend geheel”
Ook de nieuwe generatie van de Picanto blinkt uit in betrouwbaarheid. Volgens ANWB komt het zelden voor dat de Kia de bestuurder in de steek laat. Slechts enkele kleine euvels komen voor, maar die zijn doorgaans ter plekke op te lossen. De ANWB raadt regelmatig onderhoud wel aan voor de levensduur van de distributieketting. Tenslotte wijst ANWB naar de betrouwbaarheid en de vaak lage kilometrages als sterk punt voor de Picanto waardoor het volgens hen een goede keuze is als occasion.
Een prima geheel voor een acceptabele prijs.
De vernieuwde Kia Picanto scoort opnieuw goed op rijeigenschappen, daarover is iedereen het wel eens. AutoWeek vindt het nieuwe onderstel comfortabel en niet stoterig aanvoelen, en hoewel het schakelen een beetje wollig aanvoelt, schrijft het over volwassen rijeigenschappen. ANWB sluit zich hierbij aan en vindt de Picanto goed sturen en de vering voldoende. TopGear tekent wel op dat er onderin de toeren wat trekkracht mist bij de driecilinder en vindt daarnaast de Picanto op snelheid rumoerig. Autovisie vindt het weggedrag niet verkeerd in vergelijking met de concurrentie, tegelijk noemt het de stuurbekrachtiging niet fantastisch.
De vernieuwde Picanto is gegroeid ten opzichte van de voorganger, aldus ANWB. Volgens de bond levert dat dan ook meer binnenruimte op, zowel voorin als in de bagageruimte die is gegroeid naar 200 liter. ANWB vat het geheel samen als ruimer en appetijtelijker. AutoWeek vindt de ruimte achterin weinig, maar niet krap in het segment. Volgens TopGear is de ruimte niet baanbrekend, maar adequaat.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
AutoWeek komt in de tests op een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Daarbij wordt opgemerkt dat dit wel fors lager is dan de door Kia opgegeven 1 op 22. Verder merkt Autovisie op dat de overdraagbare garantie van 7 jaar een pluspunt is voor de restwaarde van de Kia. In vergelijkingstests van AutoWeek scoort de Picanto dan ook goede cijfers op de restwaarde.
AutoWeek spreekt over betaalbare luxe als het aankomt op deze Picanto. Autovisie daarentegen vindt een rijker uitgeruste Picanto wenselijk en vindt de kleine Kia daarom geen heel goedkope auto meer. TopGear laat zich niet uit over wat ze van de prijs vinden, maar ook daar raden ze aan te kiezen voor een Picanto die wat rijker is uitgerust. ANWB spreekt van een Picanto die goed is voor het milieu en daarom financieel aantrekkelijk is.