De derde generatie van de Dacia Sandero laat zien dat de Roemeen volwassener is geworden. Waar menig fabrikant grijpt naar hybride of volledig elektrische oplossingen om de uitstoot te verlagen of te elimineren, kiest Dacia voor bi-fuel. Daarmee rij je op benzine en LPG, dus stoot de Sandero minder uit. Tanken is daarnaast voordeliger, en door een lagere bpm is de aanschafprijs ook nog eens scherp. Is dat alles? In dit artikel pakken we de reviews van AutoWeek, Auto Review, ANWB en TopGear erbij en kijken we hoe de Sandero het eraf brengt op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Dacia Sandero gemiddeld een 4.3/5
"Scherp aanbod"
"Puik werk geleverd"
“Motor niet de stilste”
“Niet voor sportief rijden”
Ruimte is riant: je zit overal prima en ook de bagageruimte is vorstelijk
In de reviews wordt niet gesproken over de betrouwbaarheid van de Dacia Sandero. In eerdere reviews van de Sandero spraken ANWB en Autovisie van beproefde techniek die is gebruikt waardoor de Dacia doorgaans goed scoorde op betrouwbaarheid. Bij de generatie die de huidige voorging (2016-2020) kwamen volgens ANWB wel wat vaker optredende, maar kleine euvels voor. Dit waren echter ook geen structurele, onoplosbare problemen waardoor de Sandero als onbetrouwbaar kon worden bestempeld.
Voor de rijeigenschappen kan de Dacia Sandero niet rekenen op applaus. AutoWeek, ANWB en TopGear vinden dat de demping en vering zacht zijn afgesteld. Daarmee is de Sandero volgens TopGear niet geschikt voor de sportieve rijstijl die ze er doorgaans op nahouden. AutoWeek en ANWB vinden de Sandero door de afstelling beweeglijk. Volgens AutoWeek kunnen mensen dat ervaren als comfortabel of juist deinerig. Autovisie vindt dat deze Dacia zich makkelijk laat rijden, al wordt wel gesproken van veel windgeruis en bandengeluid in het interieur. ‘De motor doet het prima, maar laat altijd weten dat ie er is', aldus TopGear.
De Dacia Sandero is gegroeid en heeft daarom meer binnenruimte, zegt AutoWeek. Voorin vindt AutoWeek dan ook dat ze niets te klagen hebben en achterin is de ruimte ook nog aardig. ANWB noemt de hoofd- en beenruimte achterin zelfs hoogst ongebruikelijk in het segment. Drie personen achterin zouden volgens ANWB nog wel kunnen passen. Het interieur ziet er fraai en minimalistisch uit, aldus Autovisie. AutoWeek noemt het interieur strak en zakelijk, TopGear noemt het juist frivool door de aanwezige accenten. ANWB laat een harde mening achterwege en noemt het nieuwe interieur modern.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Over gebruikskosten wordt niet veel gezegd in de reviews. ANWB geeft wel aan dat de derde generatie van de Dacia Sandero 10% zuiniger is dan de voorganger, met bijbehorend positief effect op de kosten. In de praktijk realiseert ANWB een verbuik van 1 op 16. AutoWeek komt met LPG op 1 op 11,2. Dat zou op benzine teleurstellend zijn. Maar aangezien LPG voordeliger is, ben je daarmee per kilometer minder kwijt.
Autovisie classificeert de Dacia Sandero als dé budgetauto in Europa. De laatste generatie is volgens hen dan ook een goed voortborduursel op het behaalde succes. AutoWeek noemt de Sandero een scherp aanbod en vindt dat je voor het geld een ruime auto hebt. ANWB noemt de Dacia Sandero voordelig en hamert in een vergelijkingstest op het prijsverschil ten opzichte van de concurrentie.