In 2004 leerden we de Kia Picanto in Nederland kennen. En de kleine Picanto heeft bijgedragen aan het succes van Kia in Nederland. De compacte stadsauto is dan ook vanaf de introductie een bekende op de Nederlandse wegen. Binnen het segment was het geen gegeven dat de Kia zijn plek zou opeisen, des te opvallender dat dat toch goed is gelukt. Hoe dat komt? Daarvoor gaan we de reviews van AutoWeek, Autoblog, ANWB en TopGear naast elkaar leggen en bekijken waar de Picanto zijn succes aan te danken heeft.
27 november 2023
AutoWeek gebruikers geven de Kia Picanto gemiddeld een 4.2/5
“Besturing met gevoel”
“Achterin is het krap”
“Altijd een vijfdeurs”
“Verrassend stille auto”
Kia staat bekend als een betrouwbaar merk. Dat is voor de Picanto geen ander verhaal. Er zijn voor de Picanto dan ook geen grote structurele mankementen bekend. Autoblog sprak nog wel van problemen met de krukas in de allereerste Picanto’s, maar voor de modellen vanaf 2007 is dit probleem opgelost. Een ander punt is de sleutel die in sommige gevallen opnieuw moet worden geprogrammeerd, zowel Autoblog als ANWB vertellen hierover. Daarbij benadrukken ze wel dat dit eenvoudig op te lossen is bij de Kia-dealer.
Het is een zeer serieus te nemen auto in deze klasse.
In alle reviews wordt positief gesproken over het rijgedrag van de Kia Picanto. TopGear noemt de auto verrassend stil, terwijl ANWB en AutoWeek spreken van een auto met een stevig onderstel. Dat stevige onderstel zorgt er volgens TopGear wel voor dat de Picanto gevoelig is voor oneffenheden. AutoWeek en TopGear zijn het erover eens dat het geen stuurauto is, maar dat de Picanto wel over gevoel in de besturing beschikt. Motorisch gezien bevalt de Picanto ook; hij beschikt volgens AutoWeek over een pittige motor. Er wordt door zowel ANWB als Autoblog wel opgemerkt dat schakelen wat minder soepel gaat.
Opvallend binnen het segment is dat de Picanto alleen als vijfdeurs verkrijgbaar is, dat wordt in alle reviews vastgesteld. Dat maakt het instappen en insnoeren van kinderen een stuk makkelijker. Daarbij komt dat je achterin over drie zitplaatsen beschikt. Volgens AutoWeek vervoer je daar geen drie volwassenen mee, maar voor drie kinderen is er zeker plaats. Voorin is de ruimte toereikend, al stelt Autoblog wel vast dat iemand die groter dan gemiddeld is wat minder goed zal passen. Het interieur is, zeker binnen het segment, goed. ANWB vindt dat het goed, maar zeker niet goedkoop aanvoelt.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
In Nederland is, met hier en daar een uitzondering, de Kia Picanto alleen verkrijgbaar met een 1.0 liter aandrijving. Er is een diesel, maar die kom je nauwelijks tegen. De verbruikscijfers liggen op ongeveer 1 op 14 volgens ANWB en Autoweek. Verder wordt over de Picanto in de reviews niet gesproken over verdere kosten zoals onderhoud.
Volgens ANWB is de Picanto vriendelijk geprijsd als occasion. Dat komt, volgens ANWB, omdat deze Picanto niet om het uiterlijk of om het merk werd gekocht. De Picanto werd vooral gekocht als pretentieloze, betrouwbare en compacte auto.