Vergelijk Kia Picanto SA (2004 - 2011) reviews

Vergelijk Kia Picanto SA (2004 - 2011) reviews van AutoWeek, ANWB, AutoVisie en TopGear

In 2004 leerden we de Kia Picanto in Nederland kennen. En de kleine Picanto heeft bijgedragen aan het succes van Kia in Nederland. De compacte stadsauto is dan ook vanaf de introductie een bekende op de Nederlandse wegen. Binnen het segment was het geen gegeven dat de Kia zijn plek zou opeisen, des te opvallender dat dat toch goed is gelukt. Hoe dat komt? Daarvoor gaan we de reviews van AutoWeek, Autoblog, ANWB en TopGear naast elkaar leggen en bekijken waar de Picanto zijn succes aan te danken heeft.

Jaap Holman

27 november 2023

4 minuten leestijd
4,2

AutoWeek gebruikers geven de Kia Picanto gemiddeld een 4.2/5

AutoWeek logo

“Besturing met gevoel”


ANWB logo

“Achterin is het krap”


Autovisie logo

“Altijd een vijfdeurs”


TopGear logo

“Verrassend stille auto”

Plus- en minpunten

Goede rijeigenschappen
Vijfdeurs is lekker praktisch
Kan goed mee op de snelweg
Ruimte achterin is beperkt
Gevoelig voor oneffenheden
Motor is pittig voor een stadsauto

Betrouwbaarheid Kia Picanto (2004 - 2011)

Kia staat bekend als een betrouwbaar merk. Dat is voor de Picanto geen ander verhaal. Er zijn voor de Picanto dan ook geen grote structurele mankementen bekend. Autoblog sprak nog wel van problemen met de krukas in de allereerste Picanto’s, maar voor de modellen vanaf 2007 is dit probleem opgelost. Een ander punt is de sleutel die in sommige gevallen opnieuw moet worden geprogrammeerd, zowel Autoblog als ANWB vertellen hierover. Daarbij benadrukken ze wel dat dit eenvoudig op te lossen is bij de Kia-dealer.

Het is een zeer serieus te nemen auto in deze klasse.
AutoWeek

Rijeigenschappen Kia Picanto (2004 - 2011)

In alle reviews wordt positief gesproken over het rijgedrag van de Kia Picanto. TopGear noemt de auto verrassend stil, terwijl ANWB en AutoWeek spreken van een auto met een stevig onderstel. Dat stevige onderstel zorgt er volgens TopGear wel voor dat de Picanto gevoelig is voor oneffenheden. AutoWeek en TopGear zijn het erover eens dat het geen stuurauto is, maar dat de Picanto wel over gevoel in de besturing beschikt. Motorisch gezien bevalt de Picanto ook; hij beschikt volgens AutoWeek over een pittige motor. Er wordt door zowel ANWB als Autoblog wel opgemerkt dat schakelen wat minder soepel gaat.

Altijd een vijfdeurs Picanto

Opvallend binnen het segment is dat de Picanto alleen als vijfdeurs verkrijgbaar is, dat wordt in alle reviews vastgesteld. Dat maakt het instappen en insnoeren van kinderen een stuk makkelijker. Daarbij komt dat je achterin over drie zitplaatsen beschikt. Volgens AutoWeek vervoer je daar geen drie volwassenen mee, maar voor drie kinderen is er zeker plaats. Voorin is de ruimte toereikend, al stelt Autoblog wel vast dat iemand die groter dan gemiddeld is wat minder goed zal passen. Het interieur is, zeker binnen het segment, goed. ANWB vindt dat het goed, maar zeker niet goedkoop aanvoelt.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€7.495

Vermogen kW van/tot

45 kW/55 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Kia Picanto (2004 - 2011)

In Nederland is, met hier en daar een uitzondering, de Kia Picanto alleen verkrijgbaar met een 1.0 liter aandrijving. Er is een diesel, maar die kom je nauwelijks tegen. De verbruikscijfers liggen op ongeveer 1 op 14 volgens ANWB en Autoweek. Verder wordt over de Picanto in de reviews niet gesproken over verdere kosten zoals onderhoud.

Prijs Kia Picanto (2004 - 2011)

Volgens ANWB is de Picanto vriendelijk geprijsd als occasion. Dat komt, volgens ANWB, omdat deze Picanto niet om het uiterlijk of om het merk werd gekocht. De Picanto werd vooral gekocht als pretentieloze, betrouwbare en compacte auto.