De elektrische Renault 4 E-Tech brengt een actieradius tot 400 km gecombineerd met nostalgische elegantie.
Aan het begin van de jaren zestig van de twintigste eeuw wil Renault een echte allemansvriend bouwen. Een model dat zowel bruikbaar is in de stad als op de dan nog primitieve wegen op het platteland. Het moet een auto worden die betaalbaar is en praktisch. Het resultaat is de inmiddels legendarische Renault 4, met zijn herkenbare ruimtelijke hatchback-carrosserie en ronde koplampen. Ruim 8 miljoen modellen zijn er van verkocht als begin jaren negentig de laatste exemplaren de Franse showrooms verlaten. Maar…. de Renault 4 is terug. Met ingang van 2025 gaat een aanstekelijke elektrische retro-versie opnieuw furore maken.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Renault 4 is in 2025 terug als een elektrisch aangedreven retromodel. Het ontwerp is geïnspireerd op zijn oervader en ook de nieuwe R4, 4,14 meter lang, is praktisch in het gebruik. Achter de elektrisch te openen achterklep schuilt 420 liter aan bagageruimte. Met de achterbank neergeklapt is 1.405 liter beschikbaar. Handig is de lage tildrempel. Interessante optie is het canvas schuifdak dat zich over een lengte van een meter opent. Er is een elektrische R4 met 120 en met 150 pk, waarbij de actieradius oploopt tot 400 kilometer. Door middel van 3D-geprinte accessoires personaliseer je jouw R4.
Kenmerken van deze Renault 4
De Renault 4 is goed beschouwd de eerste hatchback ooit. Zijn hoge dak en rechte achterkant maken de ‘Quatrelle’ enorm praktisch. De grote achterklep en uitneembare achterbank doen de rest. Het veercomfort van de Renault 4 is zo afgestemd dat de Fransman zich op elk type ondergrond thuis voelt. De pook van de versnellingsbak met drie verzetten is opvallend op het dashboard geplaatst. Er volgen talloze versies, waarbij de Super Comfort uit 1962 inzet op luxe. De achterklep opent in twee delen. En er zitten dubbele bumpers op de Renault 4. In 1968 volgt een ingrijpende facelift.
Kenmerken van deze Renault 4
'Versnellingspook op het dashboard'
De klassieke Renault 4 is er in talloze smaken. De R4 Super Comfort uit 1962 brengt bijvoorbeeld behoorlijk wat luxe. Een topmodel uit een veel later bouwjaar (1978) is de R4 GTL. Onvergetelijk is de ‘Parisienne’. Het actiemodel uit 1963, inmiddels zeldzaam, is versierd met een rietmotief. Zomers is de ‘Plein Air’: een heuse deurloze cabriolet. Een geliefd actiemodel uit 1976 is de ‘Safari’, voorzien van zwart gelakte bumpers en brede zwarte biezen aan weerszijden. Ook bijzonder is de R4 Jogging. Die uitvoering op basis van de GTL heeft in de jaren tachtig een witte carrosserie uitgevoerd met ‘regenboog-bies’.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025