Als hatchback, sedan, stationwagon of coupé combineert de Renault Laguna elegantie met veelzijdigheid.
De Renault Laguna is midden jaren negentig het Franse antwoord op de populaire Volkswagen Passat, Opel Vectra en Ford Mondeo. De Fransman maakte naam met een elegant en sportief ontwerp en een op comfort gerichte rijdynamiek. Vooral als ruimte stationwagon is de Laguna drie generaties lang een ultieme gezinsauto. Prijzenswaardig aan Renault is dat het echt de nek uitsteekt voor de Laguna. Zo komt er zelfs een aantrekkelijke coupé-versie van, introduceert het V6-motoren en innoveert het merk met een sleutelkaart. De opvolger van de Renault Laguna is de Renault Talisman.
Gemiddelde prijs
€ 3.356
Meest voorkomende bouwjaar
2007
Gemiddelde kilometerstand
231.578 km
Aangeboden auto’s
De Renault Laguna van de derde generatie is aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn voorganger. Ook is de hoge mate van rijcomfort terug, net als de hatchback en de estate (die nu ook zo heet). Nieuw is de sportieve Laguna Coupé, die indruk maakt met zijn 240 pk sterke 3,5-liter V6. Hoewel zeldzaam, is er ook een vierwielaangedreven GT. De Laguna is weer zeer ruim, waarbij de Laguna Estate de mogelijkheid biedt de achterbank neer te klappen staand vanachter de auto. De Laguna heeft flink wat veiligheidsvoorzieningen aan boord. Met de 2005-facelift krijgt de Laguna diverse chromen accenten in het exterieur.
Kenmerken van deze Renault Laguna
De Renault Laguna van de tweede generatie staat op hetzelfde chassis als de Nissan Primera. De tweede Laguna is er als vijfdeurs hatchback en fraai gelijnde stationwagon (Grand Tour genaamd) en biedt een rijkere uitrusting. Bijzonder is dat de contactsleutel is vervangen door een kaart. Hoewel de Grand Tour met 475 liter aan bagagevolume het ruimst is, blijft de hatchback met 430 nauwelijks achter. De Renault Laguna biedt veel rijcomfort en is er wederom met tal van motoren. Topversie is ditmaal de 206 pk sterke 3,0-liter V6. Eerlijk is eerlijk, de tweede generatie Laguna kent veel elektronische euvels.
Kenmerken van deze Renault Laguna
De eerste generatie Renault Laguna is de opvolger van de Renault 21 en is er als hatchback, sedan en stationwagon (de Nevada). Er is een breed motorenaanbod om uit te kiezen, waarbij de 1,8-liter benzinemotor met 95 pk in eerste instantie de basisversie is. Topversie is een heuse V6 met 180 pk. Na de 1998-facelift komt daar een lichtere V6 voor in de plaats, die 194 pk sterk is. Wie voor zuinigheid gaat, kiest voor de atmosferische 2,2-liter dieselmotor met 90 pk. Tegen het einde van de eerste generatie introduceert Renault nog een aantal zeer rijk uitgeruste uitzwaai-edities.
Kenmerken van deze Renault Laguna
'Prettig zittende voorstoelen'
De Renault Laguna is er in zijn drie generaties in tal van carrosserievormen en motoriseringen. Zo kom je de ruime Fransman tegen als hatchback, sedan, estate en coupé en zijn er zelfs V6-motoren te vinden, ook als diesel. Hoewel een zeldzaamheid, is er ook een vierwielaangedreven (en vierwielbestuurde) Laguna: de GT. Voor luxe uitvoeringen moet je zoeken naar de ‘Initiale’, maar ook de ‘Tech Road’ en ‘Tech Line’-actiemodellen zijn rijk uitgerust. En wat denk je van de ‘Baccara’? De stoelen zijn deels met leder bekleed en elektrisch verstelbaar. Verder zijn er een automatische airco en een hoogwaardig audiosysteem aan boord.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025
Andere populaire Renault modellen