Renault Laguna

Als hatchback, sedan, stationwagon of coupé combineert de Renault Laguna elegantie met veelzijdigheid.

Renault Laguna

De Renault Laguna
plus- en minpunten

  • Comfortabele rijeigenschappen voor een ontspannen rit
  • Ruim interieur geschikt voor gezinnen
  • Innovaties, zoals sleutelkaart en veiligheidsvoorzieningen
  • Tweede generatie kent elektronische problemen
  • Derde generatie zeldzaam met vierwielaandrijving
  • Relatief anonieme auto

De Renault Laguna is midden jaren negentig het Franse antwoord op de populaire Volkswagen Passat, Opel Vectra en Ford Mondeo. De Fransman maakte naam met een elegant en sportief ontwerp en een op comfort gerichte rijdynamiek. Vooral als ruimte stationwagon is de Laguna drie generaties lang een ultieme gezinsauto. Prijzenswaardig aan Renault is dat het echt de nek uitsteekt voor de Laguna. Zo komt er zelfs een aantrekkelijke coupé-versie van, introduceert het V6-motoren en innoveert het merk met een sleutelkaart. De opvolger van de Renault Laguna is de Renault Talisman.

Jens Holierhoek5 minuten leestijd

15 april 2025

Actueel aanbod van de Renault Laguna op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

3.287

Meest voorkomende bouwjaar

2007

Gemiddelde kilometerstand

242.627 km

Aangeboden auto’s

Vinden (138)
Renault Laguna Interieur

'Prettig zittende voorstoelen'

Prestaties en rijcomfort

  • Comfortabele rijeigenschappen
  • Ook te vinden met vierwielaandrijving
  • Sterke V6-motoren

Exterieur en carrosserievorm

  • Als hatchback, sedan, stationwagon en coupé
  • Stijlvolle vormgeving
  • Baccara heeft speciale lichtmetalen wielen

Interieur

  • Ruim interieur
  • Prettig zittende voorstoelen
  • Achterbank neerklapbaar van achter de auto

Betrouwbaarheid

  • Tweede generatie kent veel elektronica-issues
  • Derde generatie is volgens de Wegenwacht ‘kwalitatief beslist niet slecht’
  • De elektrisch bediende handrem kan blijven haken
Afbeelding van logo

Renault Laguna per generatie

2007-2015

De Renault Laguna van de derde generatie is aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn voorganger. Ook is de hoge mate van rijcomfort terug, net als de hatchback en de estate (die nu ook zo heet). Nieuw is de sportieve Laguna Coupé, die indruk maakt met zijn 240 pk sterke 3,5-liter V6. Hoewel zeldzaam, is er ook een vierwielaangedreven GT. De Laguna is weer zeer ruim, waarbij de Laguna Estate de mogelijkheid biedt de achterbank neer te klappen staand vanachter de auto. De Laguna heeft flink wat veiligheidsvoorzieningen aan boord. Met de 2005-facelift krijgt de Laguna diverse chromen accenten in het exterieur.

Kenmerken van deze Renault Laguna

  • Behoorlijk betrouwbaar- Ook als Laguna Coupé
  • Vierwielaangedreven GT
  • Achterbank neerklappen is zeer simpel
  • Chromen accenten met 2005-facelift
Afbeelding van 2007-2015

Interessante uitvoeringen
van de Renault Laguna

Renault Laguna Estate

De Renault Laguna is er in zijn drie generaties in tal van carrosserievormen en motoriseringen. Zo kom je de ruime Fransman tegen als hatchback, sedan, estate en coupé en zijn er zelfs V6-motoren te vinden, ook als diesel. Hoewel een zeldzaamheid, is er ook een vierwielaangedreven (en vierwielbestuurde) Laguna: de GT. Voor luxe uitvoeringen moet je zoeken naar de ‘Initiale’, maar ook de ‘Tech Road’ en ‘Tech Line’-actiemodellen zijn rijk uitgerust. En wat denk je van de ‘Baccara’? De stoelen zijn deels met leder bekleed en elektrisch verstelbaar. Verder zijn er een automatische airco en een hoogwaardig audiosysteem aan boord.

Veelgestelde vragen over de Renault Laguna

Is de Renault Laguna beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Renault Laguna geleverd?

Is een Renault Laguna zuinig?

Is een Renault Laguna betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Renault Laguna beschikbaar?

Renault Laguna Coupé

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • renault.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.