Renault Trafic

De Renault Trafic is het voordelige alternatief voor rivalen als de Volkswagen Transporter en Ford Transit Custom

renault trafic dci 90
Ivo Pakvis5 minuten leestijd15 april 2025

De Renault Trafic is een bestelbus van Franse komaf, die al sinds 1980 onder deze naam wordt gebouwd. In meer dan veertig jaar zijn er slechts drie generaties van de Trafic voortgebracht, wat vooral betekent dat het concept uitstekend werkt en er weinig reden tot verandering is. De Trafic is vooral een bestelbus, maar kan eveneens gevonden worden als personenbus. De Trafic heeft in de loop der jaren diverse verwanten gehad, waaronder de Nissan Primastar en de Opel Vivaro. Deze bussen delen vrijwel alles met de Trafic en zijn zodoende zeer vergelijkbaar.

De Renault Trafic plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Keuze uit diverse laadruimtes en formaten
  • Nieuwste generatie biedt verbeterde uitrusting
  • Geschikt als zowel bestel- als personenbus
  • Nadelen
  • Speling op de stuurkogels komt vaak voor
  • Lekkage van vloeistoffen mogelijk
  • Oudere modellen lastig vindbaar vanwege gebruiksduur

Prestaties en rijcomfort

  • Prima uitgevoerd voor een bestelbus
  • Comfort en luxe heeft niet de prioriteit
  • Hij stuurt als een bus, dus verwacht geen spetterend bochtenwerk

Exterieur en carrosserievorm

  • Grootte varieert van L1H1 tot L2H2
  • Uiterlijk is slechts sporadisch gewijzigd
  • Laadruimte toegankelijk via achterklep of schuifdeuren

Interieur

  • Eenvoudig ingericht
  • Ruimte voor drie personen in enkele cabine, zes personen in dubbele cabine
  • Jongste modellen duidelijk beter uitgerust

Betrouwbaarheid

  • Speling op de stuurkogels is bij alle generaties een punt van aandacht
  • Let op lekkage van vloeistoffen
  • Motorisch in de regel goed gebouwd

Actueel aanbod van de Renault Trafic op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

23.975

Meest voorkomende bouwjaar

2021

Gemiddelde kilometerstand

71.706 km

Aangeboden auto’s

Vinden

(2.000)

Afbeelding van logo

Renault Trafic per generatie 2014+

Afbeelding van Renault Trafic per generatie 2014+

De meest recente generatie van de Renault Trafic werd in 2014 gepresenteerd en was een duidelijke vernieuwing en verbetering ten opzichte van het vorige model. Motorisch krijg je in deze Trafic een rits dCi-krachtbronnen, die qua vermogen uiteen lopen van 95 pk tot 170 pk. Qua grootte kan je kiezen uit twee smaken: de L1H1 en de L2H1. Laatstgenoemde is de versie met een langere wielbasis en dus een grotere laadruimte: 5.200 liter versus 6.000 liter. Het interieur van de Trafic kreeg eveneens een update en is sinds 2014 alweer enkele keren opgefrist.

Kenmerken van deze Renault Trafic

  • L1H1 biedt 5.200 liter laadruimte, L2H1 6.000
  • Reeks dieselmotoren met 170 pk als maximum
  • Identiek aan de Opel Vivaro en Nissan NV300
  • Personenbus in de vorm van de Trafic Passenger
  • Let bij tweedehands model op speling stuurkogels
Afbeelding van logo

Renault Trafic per generatie 2001 - 2014

Afbeelding van Renault Trafic per generatie 2001 - 2014

Nadat de eerste generatie van de Renault Trafic bijna twintig jaar in min of meer dezelfde uitvoering was gebouwd, werd het in 2001 tijd voor een flinke vernieuwing. De Trafic ging op alle fronten op de schop, wat resulteerde in een volledig nieuw model, met identieke verwanten in de vorm van de Opel Vivaro en Nissan Primastar. Deze Trafic komt in meerdere vormen, waaronder als bestelbus met een cabine voor drie of zes personen en als personenbus met plaats voor maximaal negen personen. Motorisch is het diesel wat de klok slaat, met een 115 pk sterke dCi als krachtigste uitvoering.

Kenmerken van deze Renault Trafic

  • Robuuste tweeliter dieselblokken met weinig variatie (90-115 pk)
  • Van L1H1 (5.000 liter inhoud) tot L2H2 (5.900 liter inhoud)
  • Trafic Passenger is personenbus
  • Net als bij derde generatie is speling op de stuurkogels een zwak punt
  • Zelfde model als Opel Vivaro en Nissan Primastar
Afbeelding van logo

Renault Trafic per generatie 1982 - 2001

Afbeelding van Renault Trafic per generatie 1982 - 2001

In 1982 bracht Renault de Trafic, een bus die bijna twintig jaar in productie zou blijven en gedurende de jaren diverse facelifts meekreeg. De grootste was in 1989, toen het uiterlijk een flinke opfrisbeurt kreeg en de bus langer werd. De laatste facelift was in 1995, waarbij het meer moderne interieur de voornaamste wijziging was. Deze Trafic kwam met benzine- en dieselmotoren, variërend van een kleine 1,4 tot een forse 2,5 liter. Anno nu zijn deze oude Trafic-modellen bijna niet meer te vinden, mede dankzij het feit dat ze altijd als tr werkpaard zijn gebruikt.

Kenmerken van deze Renault Trafic

  • Vormgeving jarenlang min of meer gelijk gebleven
  • Vierwielaangedreven variant mogelijk vanaf 1984
  • Reeks benzine- en dieselmotoren ter aandrijving
  • Moeilijk vindbaar
  • Inmiddels vrij gedateerd

Interessante uitvoeringen van de Renault Trafic

Een bestelbus is in de regel niet de meest interessante auto die je kunt vinden en dat geldt eveneens voor de Renault Trafic. Deze auto wordt vrijwel exclusief gebruikt voor commerciële doeleinden en dat betekent dat er qua luxe of comfort weinig te beleven valt. De personenbusjes kunnen interessant zijn voor wie op reguliere basis veel personen moet vervoeren. Met ruimte voor maximaal negen personen kan bijna het hele voetbalteam mee op pad. En wie toch een beetje gas wil geven met deze bus, kiest de variant met 170 pk.

renault trafic dci 170

Veelgestelde vragen over de Renault Trafic

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • caranddriver.com
  • parkers.co.uk
  • renault.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025