De Renault Trafic is het voordelige alternatief voor rivalen als de Volkswagen Transporter en Ford Transit Custom
De Renault Trafic is een bestelbus van Franse komaf, die al sinds 1980 onder deze naam wordt gebouwd. In meer dan veertig jaar zijn er slechts drie generaties van de Trafic voortgebracht, wat vooral betekent dat het concept uitstekend werkt en er weinig reden tot verandering is. De Trafic is vooral een bestelbus, maar kan eveneens gevonden worden als personenbus. De Trafic heeft in de loop der jaren diverse verwanten gehad, waaronder de Nissan Primastar en de Opel Vivaro. Deze bussen delen vrijwel alles met de Trafic en zijn zodoende zeer vergelijkbaar.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De meest recente generatie van de Renault Trafic werd in 2014 gepresenteerd en was een duidelijke vernieuwing en verbetering ten opzichte van het vorige model. Motorisch krijg je in deze Trafic een rits dCi-krachtbronnen, die qua vermogen uiteen lopen van 95 pk tot 170 pk. Qua grootte kan je kiezen uit twee smaken: de L1H1 en de L2H1. Laatstgenoemde is de versie met een langere wielbasis en dus een grotere laadruimte: 5.200 liter versus 6.000 liter. Het interieur van de Trafic kreeg eveneens een update en is sinds 2014 alweer enkele keren opgefrist.
Kenmerken van deze Renault Trafic
Nadat de eerste generatie van de Renault Trafic bijna twintig jaar in min of meer dezelfde uitvoering was gebouwd, werd het in 2001 tijd voor een flinke vernieuwing. De Trafic ging op alle fronten op de schop, wat resulteerde in een volledig nieuw model, met identieke verwanten in de vorm van de Opel Vivaro en Nissan Primastar. Deze Trafic komt in meerdere vormen, waaronder als bestelbus met een cabine voor drie of zes personen en als personenbus met plaats voor maximaal negen personen. Motorisch is het diesel wat de klok slaat, met een 115 pk sterke dCi als krachtigste uitvoering.
Kenmerken van deze Renault Trafic
In 1982 bracht Renault de Trafic, een bus die bijna twintig jaar in productie zou blijven en gedurende de jaren diverse facelifts meekreeg. De grootste was in 1989, toen het uiterlijk een flinke opfrisbeurt kreeg en de bus langer werd. De laatste facelift was in 1995, waarbij het meer moderne interieur de voornaamste wijziging was. Deze Trafic kwam met benzine- en dieselmotoren, variërend van een kleine 1,4 tot een forse 2,5 liter. Anno nu zijn deze oude Trafic-modellen bijna niet meer te vinden, mede dankzij het feit dat ze altijd als tr werkpaard zijn gebruikt.
Kenmerken van deze Renault Trafic
'Eenvoudig ingericht'
Een bestelbus is in de regel niet de meest interessante auto die je kunt vinden en dat geldt eveneens voor de Renault Trafic. Deze auto wordt vrijwel exclusief gebruikt voor commerciële doeleinden en dat betekent dat er qua luxe of comfort weinig te beleven valt. De personenbusjes kunnen interessant zijn voor wie op reguliere basis veel personen moet vervoeren. Met ruimte voor maximaal negen personen kan bijna het hele voetbalteam mee op pad. En wie toch een beetje gas wil geven met deze bus, kiest de variant met 170 pk.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025