Renault Modus

De Renault Modus biedt verrassend veel binnenruimte dankzij zijn hoge dak en modulaire achterbank.

Renault modus

De Renault Modus
plus- en minpunten

  • Maximaliseert binnenruimte met hoog dak
  • Hogere zit en instap voor comfort
  • Wendbaar in stedelijke omgevingen
  • Beperkte bagageruimte in standaardmodel
  • Elektronische euvels kunnen optreden
  • Quickshift-versnellingsbak kan wennen zijn

Renault is als Frans merk bekend om zijn MPV’s. Aan het begin van de 21e eeuw zag Renault ook kansen voor een Multi Purpose Vehicle in pocketformaat: de Modus. De Renault Modus weet met zijn hoge dak en recht aflopende achterzijde maximale binnenruimte te bieden. Binnenruimte die vanzelfsprekend modulair is. Voor passagiers is er altijd voldoende plek in de Modus, de bagageruimte is echter wat meer bescheiden. Echter lost de langere Renault Grand Modus dat op. Alternatieven voor de Renault Modus zijn onder meer de Opel Meriva, Toyota Yaris Verso en Fiat Idea.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

15 april 2025

Actueel aanbod van de Renault Modus op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

2.473

Meest voorkomende bouwjaar

2006

Gemiddelde kilometerstand

162.522 km

Aangeboden auto’s

Vinden (218)
Renault Modus Interieur

'Hoge instap en zit'

Prestaties en rijcomfort

  • Pittige 1,2-liter turbomotor
  • Rij-eigenschappen gericht op comfort
  • Ook met gerobotiseerde Quickshift-versnellingsbak

Exterieur en carrosserievorm

  • Compacte MPV
  • Hoog dak
  • In delen te openen achterklep

Interieur

  • Hoge instap en zit
  • Modulaire achterbank
  • Veel opbergvakken

Betrouwbaarheid

  • De Wegenwacht komt soms elektronische euvels tegen
  • Elektrisch bediende zijruit kan zijn werking verliezen
  • Bobines gaan wel eens kapot
Afbeelding van logo

Renault Modus per generatie

2004-2013

De 3,87 meter lange Renault Modus is een compacte MPV. Wendbaar in de stad, maar ruim zat voor een compleet gezin. In het modulaire interieur is vooral de optie om de driezitsbank te veranderen in een tweezitter praktisch. Je hebt in no-time opeens flink meer zitruimte. Ronduit handig is de in delen te openen achterklep. Sta je op een krap plekje, dan kun je toch iets achterin leggen. De hoge zit en instap zijn eveneens een pluspunt. Ondanks zijn hoge zwaartepunt rijdt de Modus prima. Het onderstel biedt genoeg ruimte voor comfort. Opvallend is hoe stil de Modus is.

Kenmerken van deze Renault Modus

  • Compacte MPV
  • Achterbank verandert makkelijk van drie-in tweezitsbank
  • Fijne hoge instap en zit
  • Handige deelbare achterklep
  • Rijdt comfortabel
Afbeelding van 2004-2013

Interessante uitvoeringen
van de Renault Modus

Renault Grand Modus 1.2 16V

De Renault Modus is er in heel veel varianten en motoriseringen. Interessante uitvoering is de versie voorzien van de 100 pk sterke 1,2-liter turbomotor uit de Renault Twingo GT. Die krachtbron geeft de Modus flink wat pit. De Modus kom je ook tegen met een gerobotiseerde Quickshift-versnellingsbak. Deze semi-automaat, die helpt bij een lager brandstofverbruik, zit bijvoorbeeld op de 85 pk sterke diesel. Wie extra ruimte zoekt kan kiezen voor de Grand Modus. Deze variant is 16 centimeter langer dan de reguliere Modus. De bagageruimte in de Grand Modus bedraagt 410 liter, tegen 217 liter in de compacte versie.

Veelgestelde vragen over de Renault Modus

Is de Renault Modus beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Renault Modus geleverd?

Is een Renault Modus zuinig?

Is een Renault Modus betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Renault Modus beschikbaar?

renault modus

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • renault.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.