De Renault Zoe is een compacte elektrische hatchback, ideaal voor korte stadsritten, maar met beperkte actieradius.
De Renault Zoe is een elektrische hatchback, die sinds 2012 op de markt is en in 2019 een facelift kreeg. De auto komt in drie basisuitvoeringen, die onderling van elkaar verschillen qua uitvoering en vermogen: de ZE (2012), de ZE40 (2016) en de ZE50 (2019). De Zoe heeft als één van de weinig EV’s een luchtgekoelde accu, wat betekent dat de accu sneller slijt dan een accu die met een vloeistof gekoeld wordt. Wie zoekt naar een betaalbare EV die vooral geschikt is voor korte (stads)ritjes, heeft aan de Zoe een uitstekende optie.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Vroege elektrische auto’s bieden dezelfde voordelen op het gebied van onderhoud en maandelijkse kosten als nieuwere EV’s, maar in het geval van een oudere Renault Zoe merk je dat de techniek sindsdien is doorontwikkeld. De beperkte actieradius, het gebrek aan snelladen en het feit dat je een accu moet huren, toont zijn leeftijd enigszins. De meest recente generatie is een stuk meer bij de tijd en kost dan ook meer. Qua vermogen begint het bij 65 kW (88 pk) in een vroeg model, tot 100 kW (135 pk) bij een nieuwe. De actieradius loopt uiteen van 210 tot 390 kilometer.
Kenmerken van deze Renault Zoe
'Prima afwerking'
Renault heeft de hoeveelheid uitvoeringen van de Renault Zoe altijd enigszins beperkt gehouden, zeker op het gebied van de aandrijving. De sterkste van allemaal is de R135 uit de meest recente batch. Sinds de facelift in 2019 heeft de best uitgevoerde Zoe een actieradius van bijna 400 kilometer en een vermogen dat met 135 pk gewoon netjes is. In tegenstelling tot de brandstofmodellen van Renault heeft de Zoe geen sportieve uitvoeringen, maar met de jongste varianten is de Zoe veel meer een allround auto dan een interessante stadsauto die enkel voor korte ritten geschikt is.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025