Van iconische MPV tot innovatieve SUV, altijd trouw aan ongekende binnenruimte en design.
De Renault Espace behoort tot de pioniers onder de minivans/MPV’s. De Espace maakt zijn debuut halverwege de jaren tachtig en ontpopt zich tegen alle verwachtingen in tot een geweldig succes. Inmiddels is de Franse reus niet meer uit het straatbeeld weg te denken, en met goede reden: zijn treffende designkeuzes, zeeën aan binnenruimte en betaalbare aard maken het voor velen een aantrekkelijke auto. Dit alles maakt het ietwat ironisch dat juist deze iconische reeks aan gezinsauto’s inmiddels is verbogen tot SUV. Ach, hij durft in ieder geval met zijn tijd mee te gaan.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Bij de zesde generatie gaat het roer flink om voor de Renault Espace. Het is niet langer een MPV, maar de verlengde versie van de Renault Austral. De nieuwe Espace is 21 cm langer dan zijn kleine broer, maar 14 cm korter dan zijn voorganger. Bovendien moeten de benzine- en dieselmotoren het veld ruimen voor een full-hybrid aandrijflijn, bestaande uit een 1,2-liter driecilinder en twee elektromotoren die gezamenlijk 200 pk leveren. De Espace is verkrijgbaar met vijf of zeven stoelen en heeft standaard een panoramadak van meer dan een vierkante meter groot. Een zeventrapsautomaat is standaard
Kenmerken van deze Renault Espace
Renault is niet te min om met haar tijd mee te gaan. Zodoende is de vijfde generatie Espace geen zuivere MPV meer te noemen, aangezien deze eigenschappen van een crossover/SUV vertoont. Het design verruilt een zekere mate van gedurfdheid voor elegantie, stijl en moderniteit. Dit geldt eveneens voor het interieur, dat er prachtig uitziet, gehuld is in fijne materialen en uitgedost met allerlei high-tech apparatuur. De techniek gaat hier ook in mee: zo zijn er verschillende slimme veiligheidssystemen aan boord. Men kan kiezen uit twee krachtige benzinemotoren en vier stevige diesels. Dit model verschijnt niet als Grand Espace.
Kenmerken van deze Renault Espace
De vierde generatie is waar de Renault Espace zijn piek bereikt. Het is het bekendste, meest treffende en langst gebouwde model uit de reeks. Deze Espace belichaamt een heuse revolutie voor de vijfdeurs MPV. Met stijlelementen van de vooruitstrevende Avantime en Vel Satis is het een moderne klassieker, die mede dankzij zijn lichtgewicht koetswerk uitblinkt in het betere stuurwerk. De Espace IV is een waar ruimtewonder (4,66 of 4,86 meter) die verkrijgbaar is met een waslijst aan efficiënte en betrouwbare, maar tegelijkertijd behoorlijk pittige motoren. Hij is zo’n succes dat-ie tot driemaal toe onder het mes gaat.
Kenmerken van deze Renault Espace
Deze Renault Espace is de laatste generatie die door Matra wordt gebouwd. Het model introduceert een aantrekkelijk design en het kenmerkende centrale dashboard. Het is tevens de eerste keer dat Renault de MPV aanbiedt als verlengde Grand Espace, waarvan zowel de wielbasis als koets 26 centimeter langer zijn dan bij de reguliere variant. Misschien nog wel belangrijker: het aanbod motoren wordt gereviseerd en biedt een verscheidenheid aan vier- en zescilinder benzinemotoren met 115 tot 194 (!) pk, alsmede een 115 pk sterke turbodiesel. In 2000 volgt een (minimale) facelift. Hierbij breidt Renault het gamma uit met een 98 pk sterke turbodiesel.
Kenmerken van deze Renault Espace
'Ongekende binnenruimte'
De Renault Espace gaat al even mee en is zodoende in allerlei smakelijke uitvoeringen verschenen. De eerste twee generaties, bijvoorbeeld, zijn verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Bij de derde generatie heb je de 3.0 liter V6, waarbij vooral de versie met 24 kleppen erg aantrekkelijk is. Over zescilinders gesproken: van de vierde generatie is er een 3.5 liter V6 verschenen met liefst 245 pk! Aan de andere kant is het goed vertoeven met de turbodiesels, die trekken heerlijk door. Dit geldt ook voor meer recente modellen van de Espace.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025