Renault Mascott

De Renault Mascott biedt veelzijdigheid met opties van bakwagen tot truck, ondersteund door krachtige dieselmotoren.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd15 april 2025

Boven de Master, maar onder de Midlum, verkoopt Renault tussen 1997 en 2010 haar Mascott. De Renault Mascott is een heavy duty-truck die beschikbaar is in tal van lengtes en breedtes. Daarmee vormt de Mascott de ideale basis van bakwagens, oprijwagens of trucks voorzien van een open laadbak. Om zijn functionaliteit te benadrukken: alleen al de Mascott met laadbakopbouw laat een variatie in laadvolume zien van 12 tot liefst 23 kubieke meter. Pluspunt is dat je de Mascott ook tegenkomt met dubbele achterwielen. Alternatieven voor de veelzijdige Renault Mascott zijn onder meer de Mercedes-Benz Sprinter, Opel Movano en Volkswagen Crafter.

De Renault Mascott plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Variabel laadvolume van 12 tot 23 m³
  • Ook leverbaar met dubbele achterwielen
  • Geschikt voor zware ladingen tot 6,5 ton
  • Nadelen
  • Transmissieproblemen komen soms voor
  • Beperkte rijcomfort voor lange ritten
  • Niet zo verfijnd als alternatieven

Prestaties en rijcomfort

  • Achterwielaangedreven
  • Krachtige dieselmotoren
  • Stevige demping en vering

Exterieur en carrosserievorm

  • Onder meer als bakwagen, oprijwagen of truck met open laadbak
  • Stoere grille in V-vorm
  • Ook met dubbele achterwielen

Interieur

  • Moderner interieur bij 2004-facelift
  • Veel opbergmogelijkheden aan boord
  • Versnellingspook op het dashboard

Betrouwbaarheid

  • Na 2004-facelift voorzien van betrouwbare 3,0-liter Nissan Patrol dieselmotor
  • Transmissieproblemen komen een enkele keer voor
  • Weinig vaker terugkomende euvels bekend

Actueel aanbod van de Renault Mascott op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 7.077

Meest voorkomende bouwjaar

2005

Gemiddelde kilometerstand

280.462 km

Aangeboden auto’s

Vinden(10)

Afbeelding van logo

Renault Mascott generatie 1997-2010

Afbeelding van Renault Mascott generatie 1997-2010

De Renault Mascott gaat verder waar de bekende Renault Master stopt. Zo vormt de achterwielaangedreven Mascott als heavy-duty model de ideale basis voor een bakwagen, oprijwagen of truck met open laadbak. De Mascott is minimaal voorzien van een 3,5 tons-chassis, terwijl de topversie over een 6,5 ton-chassis beschikt. De laadlengte begint bij 2,56 meter en loopt door tot 6,24 meter in de langste variant. Vier wielen zijn standaard, maar voor de zwaardere klussen is een zeswiels-versie te krijgen. Tot de reeks krachtige dieselmotoren behoort onder meer een 3,0-liter viercilinder met 160 pk.

Kenmerken van deze Renault Mascott

  • Heavy duty truck
  • Onder meer als bakwagen, oprijwagen of truck met open laadbak
  • Tot 6,5 ton
  • Krachtige viercilinder dieselmotoren
  • Achterwielaandrijving

Interessante uitvoeringen van de Renault Mascott

De Renault Mascott wordt over een periode van 13 jaar gebouwd en met de 2007-facelift krijgt het model een flinke upgrade. Voortaan is een overdrive zesversnellingsbak standaard en is de Mascott uitgerust met een nieuwe achteras en nieuwe geventileerde remschijven. Ook het interieur wordt aangepast. De pook bevindt zich op het dashboard en de chauffeursstoel is voorzien van een armsteun. De nieuwe DXi 3-motor is verkrijgbaar in vermogens van 130 tot 150 pk. Prettig aan de Renault Mascott is dat je haast eindeloos kunt combineren met chassissterktes, lengtes, opbouwmogelijkheden, aantal wielen en motoriseringen.

renault mascott

Veelgestelde vragen over de Renault Mascott

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • renault.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025