Renault Grand Scénic

De Renault Grand Scénic biedt met zijn zeven zitplaatsen een compromisloze oplossing voor grote gezinnen.

renault grand scenic tce 115
Harry Verolme5 minuten leestijd15 april 2025

De Renault Grand Scénic is, zoals de naam al verklapt, een grote versie van de reguliere Scénic. De eigenzinnige vijfdeurs MPV vormt daarmee een bruggetje tussen de Scénic en de vrij reusachtige Espace. De Grand Scénic is als relatief compacte zevenzitter ideaal voor grote gezinnen die voor een schappelijke prijs praktisch en betrouwbaar vervoer zoeken. Hij wordt des te aantrekkelijker vanwege zijn veelzijdige aard: er zijn tal van motoren en uitvoeringen verschenen, waardoor je vast een exemplaar kunt vinden dat aansluit op je wensen.

De Renault Grand Scénic plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Ideaal voor grote gezinnen als zevenzitter
  • Breed scala aan motoren en uitvoeringen
  • Chic en hoogwaardig interieurontwerp
  • Nadelen
  • Niet alle stoelen zijn volledig plat te leggen
  • Betrouwbaarheid van Renault kan variëren
  • Groot formaat minder wendbaar in de stad

Prestaties en rijcomfort

  • Verfijnd en comfortabel
  • Waslijst aan motoren en configuraties
  • Automaat weggelegd voor selecte uitvoeringen

Exterieur en carrosserievorm

  • Vijfdeurs MPV
  • Onmiskenbaar design
  • Valt tussen de reguliere Scénic en Espace

Interieur

  • Standaard een zevenzitter
  • Ook verschenen met vijf stoelen
  • Gezinsvriendelijk, praktisch design

Betrouwbaarheid

  • Lage gebruikskosten
  • Zuinig en betrouwbaar
  • Veilig

Actueel aanbod van de Renault Grand Scénic op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 10.018

Meest voorkomende bouwjaar

2014

Gemiddelde kilometerstand

167.654 km

Aangeboden auto’s

Vinden(502)

Afbeelding van logo

Renault Grand Scénic generatie 2016 - 2023

Afbeelding van Renault Grand Scénic generatie 2016 - 2023

De derde generatie Renault Grand Scénic is de laatste zoals we hem kennen in deze hoedanigheid. Nadat er in 2022 een einde komt aan het reguliere model, houdt de zevenzits MPV het een jaar later voor gezien. De Scénic keert vervolgens terug als volledig elektrische crossover. De Grand Scénic van 2016 tot 2023 is desondanks een fraai slotakkoord. Zijn futuristische, speelse design bevat stijlelementen van een crossover, terwijl het interieur chic en high-tech is. Naast de gebruikelijke benzine- en dieselmotoren kan men ook kiezen voor een uitvoering met ‘Hybrid Assist’. Hij zit goed in de spullen en is erg veilig.

Kenmerken van deze Renault Grand Scénic

  • Vijfdeurs MPV
  • Voorwielaandrijving
  • Keuze uit benzine- en dieselmotoren; ook verkrijgbaar als ‘Hybrid Assist’
  • Speelse en moderne stijl
  • Hoogwaardig, chic interieur
  • Nette standaarduitrusting
Afbeelding van logo

Renault Grand Scénic generatie 2009 - 2016

Afbeelding van Renault Grand Scénic generatie 2009 - 2016

De tweede generatie Renault Grand Scénic verruilt de scherpe hoeken van zijn voorganger voor glooiende lijnen. Dit zorgt voor een stijlvolle, moderne look. Het interieur en de techniek worden gemoderniseerd. De motoren zijn zuiniger, stiller en rijden soepeler. Wederom heeft men keuze uit benzine- en dieselmotoren; laatstgenoemde zijn het meest efficiënt. De Grand Scénic krijgt een kleine update in 2012 en een meer ingrijpende facelift in 2013. De MPV is dan ook verkrijgbaar als vijfzitter. Hoewel Renault geen feilloze reputatie heeft als het gaat om betrouwbaarheid, zit dit model goed in elkaar en is de bouwkwaliteit hoog.

Kenmerken van deze Renault Grand Scénic

  • Vijfdeurs MPV; facelifts in 2012 en 2013
  • Voorwielaandrijving
  • Brede selectie aan benzine- en dieselmotoren
  • Ook verkrijgbaar als vijfzitter
  • Stijlvol, modern design
  • Veilig en van hoge bouwkwaliteit
Afbeelding van logo

Renault Grand Scénic generatie 2004 - 2009

Afbeelding van Renault Grand Scénic generatie 2004 - 2009

Om de tweede generatie Scénic verder af te scheiden van de Mégane, krijgt deze een eigen design en interieur. Nog een belangrijke verandering is dat de praktische en eigenzinnige MPV er nu ook is als zevenzitter: de Grand Scénic. Dankzij een 5 cm langere wielbasis en 23 cm langere koets passen er achterin twee kleine stoelen die bedoeld zijn voor kinderen. Handig als je een grote, ruime auto zoekt voor een schappelijke prijs. Qua techniek is de Grand Scénic, net als de reguliere versie, nauw verwant aan de Mégane. Zodoende is er een divers assortiment aan benzine- en dieselmotoren.

Kenmerken van deze Renault Grand Scénic

  • Vijfdeurs MPV; facelift in 2006
  • Voorwielaandrijving
  • Diverse selectie aan zuinige benzine- en dieselmotoren
  • Zakelijk, ingetogen design; ook als avontuurlijke ‘Conquest’ verkrijgbaar
  • Gezinsvriendelijk interieur
  • Niet alle stoelen kunnen plat

Interessante uitvoeringen van de Renault Grand Scénic

Als we naar de eerste Grand Scénic kijken, is de meest interessante uitvoering zonder meer de Conquest. Deze laat zich inspireren door de RX4 en is voorzien van een meer avontuurlijke look en een verhoogde koets. Rijden op benzine is in Nederland erg populair, maar de diesel – en dan met name de iets krachtigere modellen – presteren over het algemeen het best. Als je benzine wil rijden, kun je het best een wat pittiger model kiezen. Denk bijvoorbeeld aan een 1,2 met 130 pk. Wil je een automaat, dan moet je bij vroege modellen naar een krachtige 2,0.

renault scenic RX4

Veelgestelde vragen over de Renault Grand Scénic

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • adac.de
  • autocar.co.uk
  • autoexpress.co.uk
  • autoweek.nl
  • carmagazine.co.uk
  • carwow.co.uk
  • parkers.co.uk
  • renault.nl
  • whatcar.com

Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025