De Renault Mégane biedt een breed scala aan carrosserievarianten, van hatchback tot cabriolet.
De Renault Mégane is een compacte gezinswagen die sinds 1995 onder deze naam gebouwd wordt. De Mégane is in de loop der jaren gebouwd als drie- of vijfdeurs hatchback, mini-MPV, sedan, cabriolet, coupé en stationwagen. Het is een zeer populaire auto, die uitbundig aanwezig is op de occasionmarkt en in de regel geldt als een capabel en meestal goedkoper alternatief voor bijvoorbeeld de Volkswagen Golf. Sinds 2022 is de Mégane tevens te vinden als elektrische auto, onder de naam E-TECH. Voor liefhebbers van sportieve hatchbacks, heeft Renault enkele bijzonder strakke uitvoeringen op de markt gebracht..
Gemiddelde prijs
€ 13.012
Meest voorkomende bouwjaar
2015
Gemiddelde kilometerstand
135.855 km
Aangeboden auto’s
Nadat de reguliere Mégane hatchback geschrapt werd kwam Renault met een ongewone opvolger. De nieuwe Mégane is namelijk geen traditionele Volkswagen Golf-concurrent, maar een forse crossover. De naam E-Tech Electric verraadt dat de auto er alleen is met volledig elektrische aandrijving. Kopers hebben de keuze tussen een versie met 130 pk en een rijbereik van 300, 313 of 468 kilometer of een 220 pk variant met 458 of 470 kilometer rijbereik. Het basismodel biedt je al airco en adaptieve cruise control, luxere opties zijn onder andere een 12 inch multifunctioneel infotainmentscherm en elektrisch verstelbare massagestoelen.
Kenmerken van deze Renault Mégane E-Tech Electric
In 2016 verscheen de vierde en meest recente generatie van de Renault Mégane op de markt. Deze generatie is enkel nog te vinden als vijfdeurs hatchback en als Estate. De vierde generatie is groter dan zijn voorganger en staat op hetzelfde platform als de Renault Scénic en de Renault Talisman. De gebruikelijke lijn TCe benzine- en dCi-dieselmotoren is gebleven en aangevuld met hybride en elektrische motoren. Voor liefhebbers van sportieve aankleding is er de R.S. Line en het topmodel op het gebied van vermogen en sportiviteit is de 300 pk sterke R.S. Trophy.
Kenmerken van deze Renault Mégane
De derde generatie van de Renault Mégane kwam in 2008 en had duidelijk rondere vormen dan zijn voorganger. Deze uitvoering werd gebouwd als vijfdeurs hatchback, driedeurs coupé, cabriolet en natuurlijk als stationwagen. Hij stond op een platform dat eveneens door Nissan gebruikt werd en deelt zodoende veel techniek met bijvoorbeeld de Nissan Qashqai. Je kon kiezen uit een lange lijst benzine- of dieselmotoren, die in de regel zeer sensible waren en op weinig fronten opvielen. Dat wil zeggen, afgezien van uitvoeringen als de RS Trophy, die je met 265 pk aardig de stuipen op het lijf kon jagen.
Kenmerken van deze Renault Mégane
'Interieur is in de loop der jaren sterk verbeterd'
De Renault Mégane is in zijn basisuitvoering een uitstekende gezinswagen, maar Renault zou Renault niet zijn als er niet enkele gifkikkers tussen gegooid zouden worden. Met name de RS Trophy is een zeer interessante sportuitvoering, die met zijn krachtige blok en keiharde vering uitstekend door de bochten zeilt. Let wel op bij de uitvoeringen met carbon wielen, want die beschadigen snel en zijn oogwaterend duur om te vervangen. De RS Trophy-Méganes zijn verreweg de duurste uitvoeringen en prima alternatieven voor erkende scheurijzers zoals de Volkswagen Golf GTI Clubsport.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025
Andere populaire Renault modellen