Renault 5

De Renault 5 E-Tech biedt een retro design vol moderne verrassingen, zoals het digitale laadniveau-indicator op de motorkap.

Renault 5 E-TECH
Jens Holierhoek5 minuten leestijd15 april 2025

De Renault 5 slaat aan het begin van de jaren zeventig in als een bom. De compacte, praktische en doordachte hatchback is precies de auto die veel gezinnen zoeken. Bijna twintig jaar en miljoenen exemplaren later valt het doek voor de geliefde ‘vijf’. Tegenwoordig is de Renault 5 weer terug als Renault 5 E-Tech: een volledig elektrisch exemplaar. Modern ogend, maar met genoeg knipogen naar het ontwerp van weleer. Leuk detail bij de finalist van de Auto van het Jaar verkiezing is het ‘ruitje’ op de motorkap dat tijdens een laadsessie digitaal laat zien hoe vol de accu nog is.

De Renault 5 plus- en minpunten

  • Voordelen
  • Elektrische variant heeft modern high-tech interieur
  • Tot 410 kilometer actieradius in E-Tech
  • Fraaie retro-knipogen in nieuwe Renault 5
  • Nadelen
  • Eerste generatie gevoelig voor corrosie
  • Beperkte motorvarianten voor oudere modellen
  • Elektrische laadtijd kan variëren

Prestaties en rijcomfort

  • Voorwielaandrijving en torsievering voor eerste generatie
  • Zeer volwassen onderstel elektrische Renault 5
  • 5 Turbo is een hot hatch

Exterieur en carrosserievorm

  • Compacte hatchback
  • Opvallende bumperpartijen
  • Fraaie retro-knipogen in ontwerp elektrische Renault 5

Interieur

  • High-tech interieur nieuwste generatie
  • Plafond in blokjesmotief
  • 327 liter bagageruimte in Renault 5 E-Tech

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbare transmissie
  • Eerste generatie het gevoeligst voor corrosie
  • - Motor vroege bouwjaren GT Turbo kan warmte relatief lastig kwijt

Actueel aanbod van de Renault 5 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 30.272

Meest voorkomende bouwjaar

2023

Gemiddelde kilometerstand

7.912 km

Aangeboden auto’s

Vinden(404)

Afbeelding van logo

Renault 5 generatie 2024+

Afbeelding van Renault 5 generatie 2024+

De Renault 5 is in 2024 plotseling terug en wel als een elektrische aangedreven retromodel. Met zijn felle signaalkleuren en milieubewuste bouw is de Renault 5 E-Tech Electric uiterst modern, net als de actieradius van maximaal 410 kilometer. De nieuwe 5 rijdt behoorlijk uitdagend, want er is voldoende sportiviteit aan boord. Het onderstel behoort tot het beste in zijn klasse. Er is zowel een versie met 120 als met 150 pk. Met ingang van 2025 is er ook een 90 pk versie. Wie veel stadse kilometers rijdt, kiest voor de ‘Urban Range’. Lange-afstandsrijders kiezen beter voor de ‘Comfort Range’.

Kenmerken van deze Renault 5

  • Retro-model
  • Zeer volwassen en sportief onderstel
  • Actieradius tot 410 kilometer
  • Met 90, 120 of 150 pk
  • Als ‘Urban Range’ en ‘Comfort Range’
Afbeelding van logo

Renault 5 generatie 1984-1990

Afbeelding van Renault 5 generatie 1984-1990

De Renault 5 van de tweede generatie lijkt veel op zijn voorganger, maar is een stuk langer en breder dan zijn voorganger. Niet voor niets krijgt het door Marcello Gandini ontworpen model de naam ‘Supercinq’ mee. Kenmerkend voor de tweede R5 zijn de schildbumpers. Ook is de motor niet langer over de lengte, maar dwars geplaatst. Het gevolg is meer binnenruimte. In eerste instantie zijn er twee uitvoeringen: de 5 L met een 845 cc motor of de krachtiger 5 TL voorzien van een 956 cc viercilinder motor. Later volgen onder meer ook een 1,3-liter krachtbron met 64 pk.

Kenmerken van deze Renault 5

  • Langer en breder dan eerste generatie
  • Kenmerkende schildbumpers
  • Dwarsgeplaatste motor
  • Zeer luxe als Baccara
  • Sportieve GT Turbo met 1,4-liter turbomotor
Afbeelding van logo

Renault 5 generatie 1972-1984

Afbeelding van Renault 5 generatie 1972-1984

De eerste generatie Renault 5 is met zijn lengte van dik 3,5 meter een van de eerste compacte stadsauto’s. De auto is niet alleen in zijn formaat doordacht. De polyester bumpers zorgen ervoor dat de R5 wel tegen een stootje kan. Ook vernieuwend zijn de grote achterklep en de lage tildrempel. Om te zorgen dat kinderen niet de achterportier kunnen openen is de Renault 5 lang een driedeurs, maar vanaf 1979 is er ook een vijfdeursversie van de populaire hatchback leverbaar. De R5 leent veel van de Renault 4: van voorwielaandrijving tot torsievering en de versnellingspook op het dashboard.

Kenmerken van deze Renault 5

  • Compacte hatchback
  • Eerst als driedeurs, later ook als vijfdeurs
  • Grote achterklep en lage tildrempel
  • Torsievering
  • Vroege bouwjaren hebben versnellingspook op het dashboard

Interessante uitvoeringen van de Renault 5

De klassieke Renault 5 is er in tal van uitvoeringen. Goed om te weten is dat je met de ‘Campus’ de instapper te pakken hebt, dat de ‘Baccara’ staat voor luxe en dat de ‘GT Turbo’ vooral sportieve genen heeft. Iconisch zijn de krachtige versies van de R5, zoals de 5 Turbo met 160 pk sterke middenmotor. Ook nog altijd sportief is de Alpine Turbo, voorzien van een potente 1400 cc viercilinder en onderstel met dikkere stabilisatorstangen. De genoemde Baccara is echt een uitvoering voor fijnproevers met zijn elektrische ramen, zonnedak, houtfineer en Connoly-leer. Er zit zelfs stuurbekrachtiging op.

Renault 5 GT Turbo

Veelgestelde vragen over de Renault 5

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • renault.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025