Renault 5

De Renault 5 E-Tech biedt een retro design vol moderne verrassingen, zoals het digitale laadniveau-indicator op de motorkap.

Renault 5 E-TECH

De Renault 5
plus- en minpunten

  • Elektrische variant heeft modern high-tech interieur
  • Tot 410 kilometer actieradius in E-Tech
  • Fraaie retro-knipogen in nieuwe Renault 5
  • Eerste generatie gevoelig voor corrosie
  • Beperkte motorvarianten voor oudere modellen
  • Elektrische laadtijd kan variëren

De Renault 5 slaat aan het begin van de jaren zeventig in als een bom. De compacte, praktische en doordachte hatchback is precies de auto die veel gezinnen zoeken. Bijna twintig jaar en miljoenen exemplaren later valt het doek voor de geliefde ‘vijf’. Tegenwoordig is de Renault 5 weer terug als Renault 5 E-Tech: een volledig elektrisch exemplaar. Modern ogend, maar met genoeg knipogen naar het ontwerp van weleer. Leuk detail bij de finalist van de Auto van het Jaar verkiezing is het ‘ruitje’ op de motorkap dat tijdens een laadsessie digitaal laat zien hoe vol de accu nog is.

Jens Holierhoek5 minuten leestijd

15 april 2025

Actueel aanbod van de Renault 5 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

31.079

Meest voorkomende bouwjaar

2023

Gemiddelde kilometerstand

7.457 km

Aangeboden auto’s

Vinden (378)
Renault 5 Interieur

'High-tech interieur nieuwste generatie'

Prestaties en rijcomfort

  • Voorwielaandrijving en torsievering voor eerste generatie
  • Zeer volwassen onderstel elektrische Renault 5
  • 5 Turbo is een hot hatch

Exterieur en carrosserievorm

  • Compacte hatchback
  • Opvallende bumperpartijen
  • Fraaie retro-knipogen in ontwerp elektrische Renault 5

Interieur

  • High-tech interieur nieuwste generatie
  • Plafond in blokjesmotief
  • 327 liter bagageruimte in Renault 5 E-Tech

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbare transmissie
  • Eerste generatie het gevoeligst voor corrosie
  • - Motor vroege bouwjaren GT Turbo kan warmte relatief lastig kwijt
Afbeelding van logo

Renault 5 per generatie

2024+

De Renault 5 is in 2024 plotseling terug en wel als een elektrische aangedreven retromodel. Met zijn felle signaalkleuren en milieubewuste bouw is de Renault 5 E-Tech Electric uiterst modern, net als de actieradius van maximaal 410 kilometer. De nieuwe 5 rijdt behoorlijk uitdagend, want er is voldoende sportiviteit aan boord. Het onderstel behoort tot het beste in zijn klasse. Er is zowel een versie met 120 als met 150 pk. Met ingang van 2025 is er ook een 90 pk versie. Wie veel stadse kilometers rijdt, kiest voor de ‘Urban Range’. Lange-afstandsrijders kiezen beter voor de ‘Comfort Range’.

Kenmerken van deze Renault 5

  • Retro-model
  • Zeer volwassen en sportief onderstel
  • Actieradius tot 410 kilometer
  • Met 90, 120 of 150 pk
  • Als ‘Urban Range’ en ‘Comfort Range’
Afbeelding van 2024+

Interessante uitvoeringen
van de Renault 5

Renault 5 GT Turbo

De klassieke Renault 5 is er in tal van uitvoeringen. Goed om te weten is dat je met de ‘Campus’ de instapper te pakken hebt, dat de ‘Baccara’ staat voor luxe en dat de ‘GT Turbo’ vooral sportieve genen heeft. Iconisch zijn de krachtige versies van de R5, zoals de 5 Turbo met 160 pk sterke middenmotor. Ook nog altijd sportief is de Alpine Turbo, voorzien van een potente 1400 cc viercilinder en onderstel met dikkere stabilisatorstangen. De genoemde Baccara is echt een uitvoering voor fijnproevers met zijn elektrische ramen, zonnedak, houtfineer en Connoly-leer. Er zit zelfs stuurbekrachtiging op.

Veelgestelde vragen over de Renault 5

Is de Renault 5 beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Renault 5 geleverd?

Is een Renault 5 zuinig?

Is een Renault 5 betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Renault 5 beschikbaar?

Renault 5 E-TECH

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • renault.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.