De Renault Wind is uniek met zijn ingenieuze klapdak dat soepel onder de achterklep verdwijnt.
Ben je in voor een betaalbare compacte cabrio, dan kom je al snel uit bij de Smart Roadster, Ford StreetKa of Daihatsu Copen. Maar er is ook de Renault Wind. Die Fransman is een extra bijzonder model, omdat de tweezitter een dak heeft met een ingenieuze constructie. In no-time wordt het complete dakpaneel onder de achterklep gevouwen. Precies, vergelijkbaar met het dak van de Ferrari 575 Superamerica. Een verschil: de achterruit van de Renault blijft rechtop staan. Daarmee is de Renault Wind een coupé, roadster en targa in één. De Renault Wind deelt trouwens zijn basis met Renault Twingo.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De 3,83 meter lange Renault Wind is een tweezits coupé waarvan het dak open kan. De metamorfose richting roadster kost slechts 12 seconden, dankzij de speciale constructie van het dak. Het dakpaneel draait in zijn geheel razendsnel naar achteren en nestelt zich in de achterklep. Door die constructie blijft er 270 liter aan bagageruimte over: veel voor dit type auto. De Renault rijdt heel sportief. Dat komt door het stevig afgestelde onderstel, maar ook door de 100 pk sterke 1.2 TCE afkomstig uit de Twingo GT, en de 133 pk sterke 1.6 16V van de Twingo RS.
Kenmerken van deze Renault Wind
'Stoelen geven goede zijdelingse steun'
De Renault Wind is het sportiefst in de Gordini-uitvoering. Je hebt dan altijd 133 pk onder je rechtervoet, terwijl de Wind Gordini voorziet in 17-inch wielen. Die zijn zwart gelakt of uitgevoerd in blauwe diamantglans. Diverse accenten, zoals de buitenspiegels, zijn wit gelakt, terwijl het dak juist weer zwart is. Op de motorkap zijn witte racestrepen aangebracht. In het interieur van de Gordini vind je een zwart-blauwe lederen bekleding en komen ook weer blauw-witte accenten her en der terug. De instapversie van de Renault Wind is de TCE 100 Dynamique met 100 pk sterke 1,2-liter viercilinder benzinemotor.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025