Als SUV met coupé-daklijn en optionele vierwielaandrijving rij je sportief en comfortabel in de Rafale.
Met de Renault Rafale – genoemd naar een racevliegtuig - haal je een SUV in huis die eigenlijk alle hokjes afvinkt als het om zaken gaat die belangrijk zijn in een auto. De eigentijdse Rafale is ruim. Check. Ziet er uitdagend uit. Check. Is krachtig. Check. En rijdt sportief met eerbied voor het comfort. De plug-in hybride aandrijflijn maakt dat je afstanden tot 100 kilometer volledig elektrisch aflegt. In de praktijk zijn dat waarschijnlijk heel wat van je ritten. Alternatieven voor de Renault Rafale zijn onder meer de Audi Q3 Sportback, BMW X2 en Volkswagen Tiguan.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Renault Rafale is een 4,71 meter lange SUV-Coupé met een plug-inhybride aandrijflijn. De vijfzits Rafale is een ruim model. Ondanks de afbuigende daklijn zit je als volwassen passagier prima achterin. Ook het bagagevolume overtuigt met 530 liter. Het interieur van de Rafale is eigentijds en luxe uitgevoerd. Eyecatchers zijn het subtiel zeskantige stuurwiel en het grote staande digitale infotainmentscherm. Het instrumentarium is eveneens geheel digitaal. De Renault Rafale rijdt erg prettig: de vering en demping vinden precies het evenwicht tussen stevig en comfortabel. De Rafale met vierwielaandrijving en 1.500 kg aan trekkracht is een ideale caravantrekker.
Kenmerken van deze Renault Rafale
'Digitaal instrumentarium'
De Renault Rafale is er in twee plug-inhybride varianten. De instapversie is de Rafale met 200 pk. Die versie heeft alleen een elektromotor op de vooras. De Rafale met 300 pk dankt dat extra vermogen aan een extra elektromotor op de achteras. De Renault Rafale E-Tech 4x4 300 heeft bovendien een elektrische actieradius van 100 kilometer. De 300 pk versie komt in twee rijk uitgeruste Alpine-uitvoeringen: de Esprit Alpine en Atelier Alpine. De Atelier Alpine is luxe uitgevoerd, maar is ook voorzien van een straffere afstelling van het onderstel. Ook de software is aangepast.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025