De BMW Z4 tilt het rijplezier van de wind in je haren naar een hoger niveau, dankzij zijn lange neus en lage zitpositie.
De geschiedenis van de BMW Z4 gaat goed beschouwd terug tot de Z1 van eind jaren tachtig. Die tweezitter inspireert tot de Z3, die sinds deze eeuw als Z4 door het leven gaat. Zijn dna is duidelijk: een lange neus, korte achterzijde en een zitpositie dicht boven de weg voor het maximaal ervaren van de rijsensatie. Het liefst met de wind door de haren, want de Z4 is in principe een roadster, al kom je de sportauto ook tegen als gesloten coupé. De technische basis van de derde generatie BMW Z4 is trouwens verwant aan die van de Toyota Supra.
Gemiddelde prijs
€ 34.088
Meest voorkomende bouwjaar
2013
Gemiddelde kilometerstand
102.429 km
Aangeboden auto’s
De derde generatie BMW Z4 (G29) heeft LED-koplampen en achterlichten voorzien van OLED-technologie. De langgerekte motorkap is weer van de partij, waarbij de luchtinlaten achter de voorste wielkuipen opvallen. Ze zorgen voor een verbeterde luchtstroom. Het dak is van stof en sluit al rijdend binnen slechts tien tellen. De topversie is de BMW Z4 M40i Roadster die 382 pk put uit zijn 3,0-liter 6-in-lijn TwinPower turbomotor perst. Nieuw is de een slimme assistent die reageert op gesproken commando's. In het interieur neem je plaats in prettig zittende sportkuipjes die veel ondersteuning geven. Ambiance-verlichting zorgt altijd voor de juiste sfeer.
Kenmerken van deze BMW Z4
De tweede generatie BMW Z4 (E89) verruilt de stoffen cabriokap in voor een aluminium dak uit meerdere delen. Door deze oplossing wordt de coupé overbodig. Topmotorisering is de sDrive35is die 340 pk aan vermogen haalt uit zijn 3,0-liter zescilindermotor. De basismotor wordt de 156 pk sterke 2,0-liter viercilinder benzinemotor. Vooruitstrevend is de aanwezigheid van een remassistent en een visuele weergave. Achteropkomend verkeer zien aan het knipperende remlicht dat de Z4 hard remt. Via een knop kan de rijdynamiek worden aangepast.
Kenmerken van deze BMW Z4
Voor de eerste generatie BMW Z4 (E85, E86) mixt hoofddesigner Chris Bangle een lange wielbasis en langgerekte motorkap met korte overhangen en achterzijde. Er is een open roadster en na de facelift ook een coupé. Bij de BMW Z4 draait alles om rijplezier, getuige de aanwezigheid van vooral 6-in-lijnmotoren. De sterkste variant levert in de Z4 M 343 pk. Later volgt ook een viercilinder instapmotor. Het onderstel is voorzien van MacPherson schokdempers aan de voorzijde en een multilink-achteras. De stoffen cabriokap van de roadster beschikt over een verwarmbare glazen achterruit, zodat de BMW Z4 onder alle weersomstandigheden is te gebruiken.
Kenmerken van deze BMW Z4
'Fijn zittende sportkuipen'
De BMW Z4 is drie generaties onderweg, maar biedt desondanks al flink wat keus. Ga je bijvoorbeeld voor een zescilinder krachtbron met net wat meer pit, of kies je voor de fijne en zuinige viercilindermotoren? Ben je liefhebber van een klassieke stoffen kap, dan kun je alleen bij de eerste en derde generatie terecht. De tweede generatie heeft immers een lichtgewicht aluminium dak in delen. Hoewel de Z4 altijd als roadster te vinden is, kom je hem in de eerste generatie ook tegen als gesloten coupé. Regelrechte klassieker is de Z4 M.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025