De BMW Z8 is een handgebouwd eerbetoon aan de 507, een zeldzame klassieker met slechts 6.000 exemplaren.
Met niets minder dan BMW 507 uit 1956 als inspiratiebron tekende Henrik Fisker, onder meer ontwerper voor Aston Martin, rond de eeuwwisseling de BMW Z8. Met een 12-spaaks stuurwiel, centraal geplaatste klokken en een interieur van leder en aluminium en een stoffen kap heeft de Z8 tal van elementen van een klassieke roadster. Met de BMW Z8 haal je een waar collector’s item in huis, want wereldwijd zijn er nog geen 6.000 van gebouwd (met de hand). Alternatieven van de BMW Z8 zijn onder meer de Mercedes-Benz SL, de Maserati GranTurismo en de Aston Martin DB7.
Gemiddelde prijs
€ 250.158
Meest voorkomende bouwjaar
2001
Gemiddelde kilometerstand
64.812 km
Aangeboden auto’s
Met de 400 pk sterke 5,0-liter V8 benzinemotor uit de BMW M5 onder de kap, kan de BMW Z8 niet minder dan übersportief zijn. Eén druk op de sportknop en het eindeloze ‘Freude am Fahren' kan beginnen. Ook in het uiterlijk is de BMW Z8 exceptioneel. De roadster is grotendeels met de hand in elkaar gezet en zit vol met fraaie details die verwijzen naar het design van de historische BMW 507. Het Beierse merk vergeet echter modern comfort niet. Er is een airco aan boord, lederen sportstoelen die elektrisch verstelbaar zijn en een volledige veiligheidsuitrusting.
Kenmerken van deze BMW Z8
'12-spaaks stuurwiel'
De BMW Z8 is van huis uit voorzien van een softtop, maar je kreeg bij de aankoop van de roadster ook een hardtop meegeleverd. Zo kun je ook in de winter comfortabel doorrijden. Van de BMW Z8 verscheen maar één uitvoering, wel kwam er een Alpina V8 Roadster op basis van de Z8. Die is met 375 pk minder krachtig dan de Z8, maar dat komt doordat Alpina een automaat plaatste. Ook zorgde de huistuner voor zachtere afstelling van het onderstel, waardoor de Alpina V8 Roadster een sportieve cruiser werd. Er zijn slechts 555 exemplaren van gebouwd.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025