Van de legendarische M635CSi tot de veelzijdige Gran Coupe, de BMW 6 Serie biedt stijl en rijplezier in elke vorm.
De BMW 6 Serie gaat terug naar de late jaren 70. Omdat de 6 Serie in de jaren 90 werd vervangen door de 8 Serie zijn er echter slechts 4 generaties van verschenen. De BMW 6 Serie is – zeker van eerdere generaties – misschien wel het archetype BMW: achterwielaangedreven, zeer krachtig en voorzien van een ideale gewichtsverdeling. En de looks vallen evenmin tegen. Door de jaren heen had de BMW 6 Serie diverse tegenstrevers, van Mercedes SL tot Jaguar XK en van Audi A7 tot Mercedes-Benz CLS. De laatste BMW 6 Serie is als GT heel allround en zeer praktisch.
Gemiddelde prijs
€ 25.983
Meest voorkomende bouwjaar
2006
Gemiddelde kilometerstand
154.237 km
Aangeboden auto’s
BMW neemt met de vierde generatie van de 6 Serie afscheid van de coupe, cabriolet en Gran Coupe, dat laatste model wordt namelijk een 8-serie. Voortaan is de 6 Serie een GT: de vervanger van de 5 Serie GT. De BMW 6 Serie GT is zowel een prettige reis- als rijdersauto. Dankzij het gebruik van aluminium is de 6 Serie GT licht, terwijl het sturen met gevoel en precisie gaat. Luchtvering is standaard, een adaptief onderstel optioneel. Er is keuze uit benzine- en dieselmotoren en achter- of vierwielaandrijving, maar een krachtige M6 ontbreekt. De basisversie heeft een 2,0-liter viercilindermotor.
Kenmerken van deze BMW 6 Serie
De derde generatie van de BMW 6 Serie (F06/F12/F13) verschijnt eerst als cabrio met stoffen kap, gevolgd door de coupé en een gloednieuwe Gran Coupé. Die Gran Coupé is ruimer dan zijn modelbroertjes en kent bovendien een vierdeurs instap. De M6 is terug, maar ditmaal voorzien van een achtcilinder turbomotor met 560 pk. Ook is de BMW 6 Serie voor het eerst verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Met de facelift in 2015 pakt BMW de kenmerkende nieren-grille aan zodat de breedte van de 6 Serie extra benadrukt wordt. In dat jaar volgt ook de 600 pk sterke BMW M6 Coupé Competition Edition.
Kenmerken van deze BMW 6 Serie
De tweede generatie van de BMW 6 Serie (E63/E64) is getekend onder het bewind van hoofdontwerper Chris Bangle. Hij maakt de 6 Serie, na een lange afwezigheid, laag, breed en lang. De ideale gewichtsverdeling van 50:50 is weer terug en de coupé krijgt er met de cabrio-variant een broertje bij. Er verschijnt ook een BMW M6, die liefst 507 pk aan vermogen uit zijn machtige V10-motor put. Vanaf 2007 voegt ook een diesel zich bij het gezelschap. De facelift brengt eveneens een nieuwe motor: de BMW 650i beschikt voortaan over een 4,8-liter V8 krachtbron met 367 pk.
Kenmerken van deze BMW 6 Serie
De eerste generatie van de BMW 6 Serie (E24) is alleen leverbaar met soepele en sportieve zescilindermotoren. Meest memorabel is de M635 CSi die in 1983 verschijnt. Diens 24-kleps zescilinder-in-lijn komt rechtstreeks uit de legendarische M1. In combinatie met ideale 50:50 gewichtsverdeling stuurt de achterwielaangedreven BMW 6 Serie als de beste, met een Europees kampioenschap in de toerwagenracerij als logisch gevolg. Die iconische M635 CSi herken je aan zijn bijzondere kruisspaakwielen en de flinke voorspoiler voorzien van luchtinlaat. De BMW 6 Serie blijkt ook een innovator met de aanwezige brandstofinjectie en katalysator die uitlaatgassen reinigt.
Kenmerken van deze BMW 6 Serie
'Dankzij lange wielbasis is BMW 6 Serie Gran Coupe een ontspannen reisauto'
De BMW 6 Serie verandert gedurende 4 generaties steeds van gedaante. Al met al is de 6 Serie er als Coupé, Gran Coupé, Cabrio en praktische Gran Turismo. Voor vierwielaandrijving moet je de eerste 2 generaties echter overslaan. Liefhebbers van pure sportiviteit weten de M6 te vinden in de tweede en derde generatie. De heilige graal voor veel 6 Serie-liefhebbers is echter de achterwielaangedreven M635 CSi uit midden jaren 80, voorzien van dezelfde motor die ook in de M1 lag. Diens bijzondere kruisspaakwielen en de grote voorspoiler maken het design eveneens de moeite waard.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025