De BMW Z1 valt op met zijn wegzinkbare portieren en afneembare panelen, een innovatieve blikvanger.
Met de BMW Z1 zet het Beierse merk eind jaren tachtig niet zomaar een roadster op de markt. Nee, met het opvallende model doet BMW onderzoek naar innovatieve technieken. Zo is de BMW voorzien van afneembare panelen, wegzinkbare portieren en een multilink Z-achteras. Getekend door de Nederlander Harm Lagaay worden er slechts 8.000 geproduceerd, wat de BMW Z1 meteen een collector’s item maakt. Kenmerkend aan het ontwerp zijn de naar voren openende motorkap en de wegzinkende deuren. Alternatieven voor de betrouwbare BMW Z1 zijn onder meer de Nissan 300ZX, Porsche 944 en Mercedes-Benz SLK..
Gemiddelde prijs
€ 55.927
Meest voorkomende bouwjaar
1990
Gemiddelde kilometerstand
71.958 km
Aangeboden auto’s
De 3,92 meter lange BMW Z1 is een compacte open tweezitter vol innovaties. Meest in het oog springen de portieren die in de carrosserie weg kunnen zinken. Ook de kunststof panelen op het gegalvaniseerde stalen monocoque chassis zijn niet alledaags. Met zijn 2,5-liter zes-in-lijn benzinemotor met 170 pk is de BMW Z1 geen brute sportieveling, maar wel een zeer comfortabele en voldoende krachtige reisauto. Stoffen kap naar beneden, zonnebril op en genieten maar. Het rijcomfort is groot dankzij de aanwezigheid van een multilink achteras. Het ergonomische stuurwiel ligt heerlijk in de hand. De Z1 is een betrouwbaar model.
Kenmerken van deze BMW Z1
'Stuur ligt goed in de hand'
De BMW Z1 is in totaal 8.000 keer gebouwd. Dat maakt elk exemplaar bijzonder. Slechts een handjevol is voorzien van rode bekleding, wat daarmee gelijk een interessante uitvoering is. Je treft het interieur echter ook aan in onder meer zwart en wit. Er is slechts één motorisering voorhanden: de 2,5-liter zes-in-lijn motor afkomstig uit de 325i van de E30-serie. BMW plaatste die krachtbron echter 30 centimeter verder naar achter dan in de 325i, maar de Z1 beschikt over een bijna perfecte gewichtsverdeling. Vier lakkleuren zijn af-fabriek beschikbaar. Naast metallic groen en zwart kies je uit felrood en lichtgeel.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025