De BMW Isetta, de iconische 'bubble car', biedt unieke innovatie met een voortreffelijk koelkastentransportontwerp.
In het midden van de jaren vijftig is BMW bijna failliet. Met een betaalbaar stadsautootje denkt de directie het tij te kunnen keren. Bij het Italiaanse Iso Rivolta wordt het ideale model gevonden: een ‘ei’ op wielen. De kleine Iso wordt al snel liefkozend ‘Isetta genoemd’ en slaat in als een bom. De BMW Isetta beschikt echter over vier wielen in plaats van de drie van de originele Iso. Ook de topsnelheid van 85 km/u is voor zijn tijd dik in orde. Ronduit innovatief – en inmiddels legendarisch - is zijn instap: gewoon via de enkele, op een koelkast geïnspireerde voordeur.
Gemiddelde prijs
€ 24.615
Meest voorkomende bouwjaar
1958
Gemiddelde kilometerstand
23.046 km
Aangeboden auto’s
De BMW Isetta is een 2,28 meter lange microcar met een gewicht van slechts 350 kilo. De extreem wendbare stadsauto heeft een innovatieve entree. Instappen gaat via een voordeur waaraan het stuur is bevestigd. Voor bagage is alleen plek in het rek aan de achterzijde. De tweezitter heeft de motor achterin en is daarmee – zoals het een echte BMW betaamt – achterwielaangedreven. Erg welkom in de BMW Isetta is het canvas zonnedak. Op de koude dagen is er (optioneel) een verwarming aan boord. Hoewel de Isetta slechts over een eencilinder benzinemotor beschikt is de topsnelheid met 85 km/u aanzienlijk.
Kenmerken van deze BMW Isetta
'Zeer basale uitrusting'
De BMW Isetta is er in eerste instantie met ééncilinder krachtbron. Dat 12 pk sterke 250 cc-motortje wordt in de BMW Isetta 300 vervangen door een 300 cc motor met welgeteld één pk meer. De topsnelheid blijft met 85 km/u onveranderd. De ‘bubble car’ verandert door de jaren heen iets van uiterlijk. Zo heeft de eerste serie een grotere achterruit, terwijl de tweede serie een schuifraam heeft. Het canvas dak bleef echter standaard op elke Isetta, die deed immers dienst als ‘nooduitgang’. De BMW 600 is een op de Isetta gebaseerde vierzitter met voor- en zijdeur.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025