De BMW i5 combineert luxe, ruimte en geavanceerde rijhulpsystemen met sublieme rijdynamiek en stijl.
De BMW i5 is een volledig elektrisch rijdende variant op de BMW 5 Serie. Net als het alternatief met brandstofmotor is de i5 er als vierdeurs sedan en als ruime stationwagon. De BMW i5 biedt veel plek, is luxe en is voorzien van zeer geavanceerde rijhulpsystemen. Parkeren en inhalen doe je nooit meer zelf. Toch zul je de i5 ook kopen vanwege zijn rijdynamiek. Door het scherpe sturen en de magnifieke wegligging is die verbluffend. Hoewel vierwielaandrijving voorhanden is, kan de purist ook voor alleen achterwielaandrijving kiezen. Alternatief voor de veelzijdige i5 is Mercedes-Benz EQE.
Gemiddelde prijs
€ 80.270
Meest voorkomende bouwjaar
2024
Gemiddelde kilometerstand
9.609 km
Aangeboden auto’s
De fluisterstille BMW i5 is met een lengte van dik 5 meter een lange en daarmee ruime auto. In de i5 Sedan is er ruim plek voor inzittenden en bagage, terwijl de grotere i5 Touring imponeert met 570 liter aan laadvolume. Het rijcomfort is subliem. De stabiele wegligging geeft vertrouwen, terwijl messcherpe vierwielbesturing de i5 uiterst wendbaar maakt. Sportiviteit is er in overvloed met tot ruim 600 pk aan instant power. De hoogtechnologische i5 pakt uit met tal van rijassistenten, waarvan het systeem dat automatisch inhaalt zeer indrukwekkend is. Eén blik in de zijspiegel laat de auto tot actie overgaan.
Kenmerken van deze BMW i5
'Afgevlakt stuurwiel ligt prettig in de hand'
De BMW i5 is er als sedan en als stationwagon en komt met achterwiel- of vierwielaandrijving. De achterwielaangedreven versie is de eDrive 40 en heeft een vermogen van 340 pk en een actieradius van 582 kilometer. De vierwielaangedreven M60 xDrive is met een vermogen van 601 pk duidelijk de sportiefste uitvoering. Het rijbereik komt uit op 516 kilometer. De eDrive 40 vind je zowel met als zonder M-sportpakket. De BMW i5 Touring kent exact dezelfde motoriseringen, maar de elektrische actieradius ligt door het hoger gewicht iets lager: 506 om 560 kilometer.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025