De BMW X3 M is de ultieme vierwielaangedreven SUV, met tot wel 510 pk. Bruut van binnen en van buiten.
De BMW X3 gaat als middenklasse SUV terug tot 2004. Hoewel er verschillende sportieve versies van verschijnen, duurt het tot 2019 totdat de X3 er ook is als uitermate krachtige BMW X3 M. Als baas boven baas introduceert het Beierse merk meteen ook het Competition Pack, waarmee het vermogen stijgt van 480 pk naar 510 pk. In 2021 krijgt de BMW X3 en daarmee ook de X3 M een facelift. Alternatieven voor de vierwielaangedreven BMW X3 M zijn onder meer de Porsche Macan Turbo, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Mercedes-AMG GLC 63 S en de Jaguar F-Pace SVR.
Gemiddelde prijs
€ 58.289
Meest voorkomende bouwjaar
2019
Gemiddelde kilometerstand
82.052 km
Aangeboden auto’s
De BMW X3 M is de sportiefste variant binnen de X3-modelreeks en beschikt over een 480 pk sterke 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor. Die krachtbron is standaard gekoppeld aan een achttraps Steptronic-automaat voor een soepele krachtoverbrenging naar alle vier de wielen. Hoewel vierwielaangedreven, gaan de meeste aandrijfkrachten naar de achteras. De BMW X3 M stuurt messcherp en het sportonderstel is stevig afgeveerd, zodat je met de SUV ook echt hard door een bocht kan denderen. Net als elke X3 is de X3 M ruim. In het bagageruim van de 4,72 meter lange Duitser past 550 tot 1.600 liter aan spullen.
Kenmerken van deze BMW X3 M
'Digitaal instrumentarium'
De BMW X3 M is met een vermogen van 480 pk al indrukwekkend, maar met het Competition Pack levert de TwinPower-turbomotor 30 pk meer. Die topversie voorziet verder in het M Sport-uitlaatsysteem, een M-onderstel en M-sportstoelen en 21-inch lichtmetalen wielen (19-inch wielen zijn standaard). Voor meer uiterlijk vertoon kun je kiezen om de BMW X3 M te verfraaien met opties uit M Performance-catalogus. Daarin staan onder meer een grille, luchtinlaten en dorpellijsten uitgevoerd in lichtgewicht koolstofvezel. Andere M Performance-extra’s zijn een grotere dakspoiler, een stuurwiel met carbon en Alcantara en luxere schakelflippers achter het stuurwiel.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025