De Z3 zet met zijn solide wegligging en luxe interieur de standaard in zijn klasse.
De geschiedenis van de BMW Z3 begint al in de jaren tachtig, als BMW haar tweezits Z1 presenteert. Diens spirituele opvolger, de BMW Z3, is wederom een kleine open tweezitter met ultiem stuurgevoel. De lange neus en korte achterzijde – het ontwerp komt van Joji Nagashima - geven de Z3 zijn iconische uiterlijk. Naast een Roadster komt er ook een Coupé. De topversies zijn ook gelijk must-haves: de M Roadster en M Coupé zijn voorzien van een zescilinder motor die liefst 325 pk levert. Alternatieven voor de BMW Z3 zijn onder meer de Audi TT, Mazda MX-5 en Mercedes-Benz SLK.
Gemiddelde prijs
€ 14.531
Meest voorkomende bouwjaar
1998
Gemiddelde kilometerstand
157.776 km
Aangeboden auto’s
De circa vier meter lange BMW Z3 (E36/7) is er als open Roadster en als gesloten Coupé. De zitpositie in de BMW Z3 is lekker laag en omdat je bijna op de achterwielen zit, is de snelheidsbeleving fenomenaal. Het onderstel is ook afgesteld op sportief rijgedrag en combinatie met het directe stuurgedrag is de achterwielaangedreven Z3 een echte bochtenridder is. De sportstoelen zitten formidabel. Het veercomfort is uitstekend, zo filtert de Z3 slechte ondergrond feilloos weg. De tweezitter is luxe uitgevoerd, zo is een lederen bekleding standaard en zijn de stoelen verwarmbaar en elektrisch te verstellen.
Kenmerken van deze BMW Z3
'Zeer goed zittende sportkuipen'
De BMW Z3 is er in eerste instantie als Roadster, waarna ook een Coupé volgt. Waar je de laatstgenoemde ‘Shooting Brake’ alleen tegenkomt met een zescilinder motor, is de Roadster er ook met viercilinder krachtbronnen. In de beginjaren is er een 2,8-liter zescilinder met een vermogen van 193 pk. Later wordt die krachtbron vervangen door een 231 pk sterke 3,0 liter. De BMW M Roadster en M Coupé zijn de topversies. Hun 3,2-liter zescilinder motor levert eerst 321 pk, maar later zelfs 325 pk. Een facelift in 1999 zorgt voor wat lichte uiterlijke aanpassingen.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025