De Toyota C-HR combineert een dynamische rijervaring met een fraaie coupé-styling.
Toyota wilde graag opvallen in het segment van compacte SUV’s en gaf haar C-HR, kort voor Coupe High Rider, daarom een fraaie gebogen daklijn mee. Bij alleen sportieve looks bleef het niet, wat de Toyota C-HR rijdt ook behoorlijk dynamisch. Zeker als krachtige plug-inhybride zit het met de voorwaartse prestaties wel snor, waarbij het verbruik heerlijk laag is. De C-HR is behoorlijk gul met ruimte voor bestuurder, passagiers en bagage, waarvoor het een fijne en vooral betrouwbare gezinsauto is.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Als in 2023 Toyota de tweede generatie van de Toyota C-HR introduceert, is de crossover geen unicum meer in zijn klasse. Opvallend is de auto nog altijd. Nieuw is de 2,0-liter plug-inhybride die naast krachtig ook zuinig is. Voortaan is de laadvloer niet meer oplopend. Het bagagevolume groeide iets, waardoor de Toyota C-HR nog wat praktischer is. Pluspunt is het automatisch dimmende panoramadak dat op de luxere versies beschikbaar is. Dat de Toyota C-HR zeer betrouwbaar is, weet het Japanse merk zelf ook. De overdraagbare fabrieksgarantie is liefst tien jaar of 200.000 kilometer geldig.
Kenmerken van deze Toyota C-HR
De eerste generatie van de Toyota C-HR slaat in als een bom. Een compacte SUV met een coupé-daklijn is anno 2016 namelijk nog vrij uniek. De Toyota C-HR is behoorlijk ruim voor zowel passagiers als bagage. Zo sportief als de auto oogt, rijdt hij ook. Het veercomfort is aangenaam en de C-HR is wendbaar. In de hybride uitvoering (zonder stekker) ligt het gemiddelde benzineverbruik laag. In de praktijk is 1 op 20 best haalbaar. Let bij het achterin instappen wel even op je hoofd, gezien de duikende daklijn. Zoals bij elke Toyota, is bij de C-HR betrouwbaarheid troef.
Kenmerken van deze Toyota C-HR
De Toyota C-HR is er in verschillende smaken. Instapper in de eerste generatie is de 1.2T. Die is er niet als hybride, maar wel met vierwielaandrijving. Een stapje hoger staat de 1.8 die er alleen als stekkerloze hybride is. Na de facelift in 2019 is er ook een 2.0 hybride leverbaar. Met de tweede generatie van de C-HR neemt Toyota afscheid van de 1.2T, maar biedt zowel een 1.8 Hybrid, 2.0 Hybrid als 2.0 plug-in hybride aan. De meest volledige C-HR is de 2.0 Plug-in Hybrid GR Sport Première Edition.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024