Vergelijk Toyota Yaris P130 (2011-2020) reviews

Vergelijk Toyota Yaris P130 (2011-2020) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

De derde generatie van de Toyota Yaris beslaat maar liefst negen jaar. Waar kleine motoren de standaard leken te worden, kun je bij deze generatie juist weer kiezen voor grotere motoren. Ondanks dat is de Yaris een zuinige auto die met zijn hybride aandrijving tot maar liefst vijftig procent van je reis elektrisch kan afleggen – volgens Toyota. Om te zien wat het journaille over de Toyota Yaris te zeggen heeft, leggen we de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear naast elkaar en vergelijken deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jaap Holman

8 november 2024

4 minuten leestijd
4,3

AutoWeek gebruikers geven de Toyota Yaris gemiddeld een 4.3/5

AutoWeek logo

“Extra investering waard”


ANWB logo

“Een volwassen auto”


Autovisie logo

"Redelijk soepel karakter”


TopGear logo

“Geen scheurmonster"

Plus- en minpunten

Flinke binnenruimte
Standaard rijke veiligheidsuitrusting
Zuinige hybride
Stevige aanschafprijs
Materiaalkeuze interieur
Uiterlijk gedateerd
Zoals ‘ie nu is, zal de Yaris vooral liefhebbers van droog, no-nonsense autorijden aanspreken.
TopGear

Betrouwbaarheid Toyota Yaris (2011-2020)

ANWB zegt weinig opmerkingen te hebben over de Toyota Yaris. De opmerkingen die er zijn, gaan over de hybride variant. Soms schakelt de automaat niet, veelal is een losse kabel de oorzaak. De 12-volts accu is lastig te bereiken. Dat is vervelend als deze door stroomverbruikers wordt leeggetrokken. Zelfstandig met startkabels is moeilijk te doen, dus is hulp nodig. Als de aandrijving wegvalt kan de koelvloeistofpomp hiervan de oorzaak zijn. In dat geval is het nodig de garage te bezoeken voor onderzoek en herstel.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 13.730

Vermogen kW van/tot

51 kW/ 156 kW

Populairste aandrijving

Hybride

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Toyota Yaris (2011-2020)

AutoWeek heeft de Yaris aan de tand gevoeld en komt op een verbruik van 1 op 19. Daarmee bespaar je op de lange termijn volgens het blad. Rij je echter op de snelweg, dan zal het verbruik omhoog gaan omdat de benzinemotor dan vaker moet bijspringen. AutoWeek noteert verder een hoge restwaarde van de Toyota Yaris. ANWB reed in de handgeschakelde Yaris en scoorde hier een verbruik van 1 op 17, de hybride reed moeiteloos 1 op 20. ANWB schat verder in dat 1 op 22 à 23 haalbaar is, mits je je rijstijl aanpast op de techniek.

Prijs Toyota Yaris (2011-2020)

De Toyota Yaris krijgt standaard Toyota Safety Sense. Hoewel TopGear gek werd van de piepjes, is deze veiligheidsuitrusting volgens hen vrij uniek in deze klasse. Autovisie raadt aan een Yaris aan te schaffen met airco, waardoor de prijs omhoog gaat. AutoWeek noemt de prijs van de Yaris fors en schat in dat aanschaf niet voor de korte termijn is. Het lage verbruik van de Yaris ten opzichte van het lage verbruik zorgt er volgens het blad voor dat je op de langere termijn gaat besparen.