Mitsubishi was rond 2010 naarstig op zoek naar een compacte crossover en vond die in de ASX. De Mitsubishi ASX van de eerste generatie (de ‘GA’) ging liefst 11 jaar mee en kreeg in die jaren drie ingrijpende facelifts. Hoewel de ASX in Nederland geen onuitwisbare indruk maakt, is de auto vanwege zijn vermeende betrouwbaarheid en prima rijeigenschappen toch een interessante keuze. Of ANWB, AutoReview, AutoWeek en TopGear daar zo ook over denken, zien we in hun reviews. We vatten graag voor je samen wat de automedia zeggen over de Mitsubishi ASX in relatie tot betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Mitsubishi ASX gemiddeld een 4.1/5
“Comfortabele vering”
“CVT schakelt fijn”
“IJzersterke reputatie”
“Lawaaiige motor”
Kwalitatief erg goede auto, gemaakt voor een lang en probleemloos autoleven.
ANWB vroeg de Wegenwacht naar de betrouwbaarheid van de eerste generatie Mitsubishi ASX. De pechhulpservice antwoordde kraakhelder: de Japanse crossover is ijzersterk. Een paar euvels zijn bekend. Zo herkennen de versies met startknop soms de sleutel niet. Een reparatie is dan nodig. Dieselversies kunnen bij hoge kilometerstanden last krijgen van vastzittende zuigerveren. Door uitlaatgas kunnen de zuigers oververhit raken. Een software-update helpt dan volgens de Wegenwacht. De ASX na de facelift in 2019 krijgt soms te maken met een defecte aansturing van de dynamo. De dynamo laadt dan niet en de accu loopt leeg. Een nieuwe regeleenheid is dan nodig.
ANWB vindt dat de ASX prettig rijdt. De normale vijfbak schakelt mooi licht en precies. TopGear waardeert het lichtvoetige stuurgedrag en de rotsvaste wegligging. Het bochtengedrag is zeer fatsoenlijk. Het vindt de motor van de 1.6 ClearTec echter lawaaiig. AutoReview is gecharmeerd van de CVT-automaat die in latere bouwjaren te vinden is. Die schakelt voor een CVT namelijk best fijn, klinkt het. Bij grote oneffenheden is het onderstel echter niet feilloos, vindt het automagazine. AutoWeek noemt de Mitsubishi een relatief comfortabel geveerde auto die netjes de bocht om kan. Het onderstel is echter niet zo dynamisch, voegt het toe.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed de Mitsubishi ASX met 1,6-liter benzinemotor. Het noteerde een brandstofverbruik van 1 op 12. ANWB testte ook de 1,8-liter diesel. Zonder het brandstofverbruik te specificeren, zegt het dat het stop-/startsysteem zorgt voor een acceptabel verbruik. TopGear, AutoReview en AutoWeek doen geen uitspraken over brandstofverbruik. ANWB benadrukt dat de ASX een kwalitatief erg goede auto is, gemaakt voor een lang en probleemloos ‘autoleven’. De kans op grote reparaties lijkt klein, mits de auto goed onderhouden wordt. Ook meldt ANWB dat de voorschermen van de ASX van kunststof zijn, en die vervang je bij schade relatief voordelig.
AutoWeek wijst er op dat de eerste generatie Mitsubishi twee 'Franse' neven heeft in de vorm van de Citroën C4 Aircross en Peugeot 4008. AutoReview stipt de Nissan Qashqai aan als alternatief. AutoWeek laat zien dat de Peugeot 4008 nauwelijks nog verkrijgbaar is op de occasionmarkt. Een prijsvergelijk met de Mitsubishi ASX is dus lastig te maken. De Citroën C4 Aircross verdween in 2015 van de markt, waarmee deze auto zich evenmin naast een ASX uit pakweg 2021 laat zetten. Een Mitsubishi ASX uit 2021 met een nette kilometerstand is meestal net wat goedkoper dan een vergelijkbare Nissan Qashqai.