De jongste generatie van de Toyota Yaris breekt op veel vlakken met zijn voorgangers. Een nieuw ontwerp met scherpere lijnen maken de Yaris op het oog sportiever. Toyota heeft duidelijk het roer omgegooid en daarbij hebben ze de Yaris niet overgeslagen. Maar blijft de bestverkochte Toyota in Europa die positie vasthouden? Daarvoor moet Toyota vasthouden aan misschien wel de belangrijkste factor: betrouwbaarheid. Om te zien of deze Yaris het journaille kan bekoren leggen we de reviews van AutoWeek, ANWB, Auto Review en TopGear naast elkaar, we vergelijken ze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Toyota Yaris gemiddeld een 4.3/5
“Totaal andere Yaris”
“Niet alleen maar zuinig"
“Geen saaie auto meer”
“Niets op aan te merken”
Stil, efficiënt en (met dank aan nogal enthousiaste hulpsystemen) veilig.
Auto Review noemt de Yaris in zijn algemeenheid ‘betrouwbaarder dan de meest toegewijde blindengeleidehond’. Hoewel dat niet direct wat zegt over deze generatie, schetst het wel een goed beeld van de betrouwbaarheid van het model. Volgens ANWB is deze generatie de bevestiging van de betrouwbare reputatie van Toyota. Er zijn bij hen dan ook geen structurele problemen bekend. Ze adviseren wel om altijd minimaal 5 liter brandstof in de tank te laten van de hybride uitvoeringen, anders is starten onmogelijk.
AutoWeek vindt de Toyota Yaris speelser dan zijn voorganger. De nieuwe motor met CVT maakt minder toeren bij het accelereren waardoor stadskilometers uitermate soepel gaan. Verder is de wegligging goed en voelt de Yaris kwiek en alert aan. Ook ANWB schrijft dat de auto beter bij de les is. Omdat de overgang van de verbrandings- naar de elektromotor naadloos gaat blijft de geluidsproductie volgens hen binnen de perken. Wel heeft ANWB last van wind- en bandengeruis. TopGear is minder enthousiast over de CVT en noteert ‘motorgejengel bij elke mate van acceleratie’.
‘Hoewel de wielbasis is gegroeid, is de ruimte achterin dat niet', zegt Auto Review. Het valt ook ANWB tegen dat de beloofde ruimte achterin tegenvalt voor volwassenen van bovengemiddelde lengte. Tegelijk kunnen kinderen er volgens hen goed zitten. ANWB en TopGear zijn over het algemeen te spreken over het interieur. TopGear noemt het volwassener, ANWB vindt het verzorgd ogen. Beide zijn wel van mening dat de harde plastics als minpunt kunnen worden genoteerd. In de ogen van AutoWeek oogt de cockpit frivool. Ze noemen het infotainment verder niet baanbrekend, maar wel in orde.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Hoewel onderhoud en afschrijving niet worden besproken, komt het verbruik meermalen terug in de reviews. Zo noteert Auto Review een verbruik van 1:23,8 tijdens hun test en noemen dit uitstekend. ANWB zegt dichtbij het opgegeven verbruik te komen met 1:22,7. AutoWeek heeft een verbruik gehaald van 1 op 19,4 gedurende de duurtest. Tegelijk zeggen ze dat dit te wijten is aan de koude temperaturen en schatten dat 1 op 25 haalbaar moet zijn in de Toyota Yaris.
De prijs van de Toyota Yaris ligt volgens Auto Review redelijk in het midden van het segment. ANWB vergelijkt de Yaris met enkele concurrenten en zegt dat de hybride uitvoering lager is geprijsd dan vergelijkbare modellen met hybride aandrijving. De Yaris met de traditionele verbrandingsmotor is juist wat duurder is ten opzichte van dezelfde concurrenten.