De tweede generatie van de Toyota Yaris is groter dan zijn voorganger en biedt daardoor meer interieurruimte. Combineer dat met veel opbergmogelijkheden en je hebt een auto met veel praktisch gebruiksgemak. Toyota staat daarnaast bekend om de betrouwbaarheid van de auto’s, en daarop vormt de Yaris geen uitzondering. Vandaar dat de Yaris als occasion populair is, misschien wel populairder dan nieuw. Voor deze vergelijking hebben we de reviews van Autoblog, ANWB, TopGear en AutoWeek naast elkaar gelegd en vergeleken op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Toyota Yaris gemiddeld een 4.3/5
“Opgeruimd en modern”
“Goede, verstandige keuze”
“Leuker dan je verwacht”
“Leuk doch braaf”
Voor een beginnend bestuurder lekker om te rijden
Autoblog en ANWB zijn het met elkaar eens dat de Toyota Yaris een betrouwbare auto is. In de reviews komen nog wel kleine punten naar voren. Zo schrijven beiden dat de semi-automatische versnellingsbak storingsgevoelig is. Dat zou aan de elektronica liggen, en de Wegenwacht zegt dat ter plaatse te kunnen oplossen. Ook een aan de koppeling verbonden schakelaar kan blijven hangen of kapot gaan. In dat geval start de auto niet meer. Tot slot adviseert Autoblog om te letten op de warmtepomp die vloeistof kan verliezen.
Als het aan ANWB ligt, rijdt de Toyota Yaris erg goed. Op de snelweg vindt het de Yaris aangenaam stil en oneffenheden worden goed verwerkt. Autoblog is op weg met de 1,8-liter en vindt deze sportief genoeg aanvoelen: “Gewoon een leuke auto”. Volgens het blog stuurt de auto lekker en geeft hij je het gevoel met iets leuks op weg te zijn. TopGear heeft de TS aan de tand gevoeld en schrijft dat deze sportiever is dan de reguliere Yaris. De elektrische stuurbekrachtiging geeft volgens het blad echter te weinig gevoel met de weg.
AutoWeek noemt de Yaris ‘ronduit ruim’. Omdat deze generatie groter is dan de voorgaande is er meer ruimte in het interieur. Volgens het blad is de bagageruimte zelfs de grootste in de klasse. Ondanks de ruimte zijn de zittingen van de voorstoelen aan de korte kant. De lange rugleuningen die ook nog eens voldoende zijsteun geven, maken dit grotendeels goed. TopGear is te spreken over het ontwerp van het interieur met aluminium en leren details: “Aan alle hedendaagse voorwaarden van een sportieve auto is voldaan.” De centraal geplaatste instrumenten vindt het wel wennen, volgens TopGear horen die daar niet.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
De gebruikskosten van de Toyota Yaris komen nauwelijks aan bod. Er staat niets over onderhoud of afschrijving in de reviews. ANWB schat in dat een verbruik tussen 1 op 14 en 1 op 16 haalbaar is, maar kent daar verder geen waardeoordeel aan toe.
ANWB vindt dat de Toyota Yaris als occasion stevig geprijsd is. Als reden noemt het de populariteit van het model in combinatie met de sterke reputatie. AutoWeek schrijft dat er tussen het instapmodel en de uitvoering met een wat grotere motor weinig prijsverschil is, en dat daarom de keuze doorgaans zal vallen op de laatste. TopGear vindt de prijs goed gekozen van Toyota, temeer omdat je voor hetzelfde geld geen concurrent zult vinden met een vijfdeurs uitvoering. Al had het blad ook liever net iets betere prestaties willen zien voor dit geld.