Kleine auto’s worden groot! Wie op zoek gaat naar een Aygo omdat-ie zo klein is, komt bedrogen uit. Inmiddels is er, naast de X achter de naam, een aantal centimeters in de lengte, hoogte en breedte bij gekomen. Toyota heeft de Aygo nog verder aangepakt, want ook het design is vernieuwd waardoor je al gauw de naam even nakijkt om te zien of het wel een echte Aygo is. Is de kleine Toyota daarmee ook uit zijn jasje van stadsauto gegroeid? We nemen de reviews van Autovisie, AutoWeek, ANWB en TopGear en leggen deze naast elkaar voor een vergelijk.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Toyota Aygo X gemiddeld een 4.2/5
"Prima tweezitter”
“Leven in de brouwerij”
“Klein stadscrossovertje”
“Opmerkelijk machientje”
Geen turbo, geen hybridespul; en toch stoot ie minder uit.
Over de betrouwbaarheid van de Toyota Aygo X wordt niet gesproken. Kijk je breder naar de betrouwbaarheid van Toyota als merk, dan staat het goed bekend. Daarnaast biedt Toyota inmiddels 10 jaar garantie op nieuwe auto’s, waaronder de Aygo X. Daarmee halen de Japanners de Koreanen in op gebied van garantie.
Als het aan Autovisie ligt, is de wegligging van de Aygo X super: “De Aygo X is breed en kort en dat zijn de ingrediënten die je nodig hebt voor een leuk sturende auto”, aldus het blad. Volgens AutoWeek voelt de Aygo X zich prima thuis in het stadsverkeer door de stabiele wegligging, het aangenaam lichte sturen en de korte draaicirkel. TopGear noemt de kleine Toyota een ‘botervlindertje’ vanwege zijn lage gewicht en kleine draaicirkel. Volgens ANWB komt de Aygo X met moeite vooruit: “Wil je een beetje opschieten, dan moet je in de eerste twee versnellingen lang doorhalen.”
“Dat de Aygo X breder en langer is dan zijn voorganger, merk je vooral voorin heel goed”, schrijft AutoWeek over de ruimte in de Aygo X. Verder vindt het de zitpositie prima. Nooit eerder zat de journalist zo lekker in een Aygo, zo klinkt het. Volgens TopGear passen achterin twee mensen, mits deze niet te lang of claustrofobisch zijn. Ook Autovisie spreekt achterin van een “tamelijk claustrofobische ervaring”. Daarnaast vindt Autovisie de instap achterin erg lastig. ANWB sluit zich daarbij aan. Volgens de bond kunnen de achterportieren nauwelijks open en eindigen deze in een punt, waardoor je makkelijk blijft haken.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Onderhoud en afschrijving worden niet aangehaald in de reviews. ANWB heeft tijdens de test een verbruik opgetekend van 1 op 19. Volgens de wielrijdersbond is dit een marginale afwijking van de door Toyota opgegeven 1 op 20,8. TopGear merkt over het verbruik op dat je de CVT beter kan overslaan. Omdat deze transmissie de motor veel toeren laat maken ligt het verbruik daarmee ook hoger dan wanneer je de versnellingen zelf bedient.
Volgens AutoWeek is de vanafprijs een flinke aderlating. Ze noemen de rijke standaarduitrusting en veiligheidsuitrusting als oorzaak.Tegelijk zegt het dat je beter kunt kiezen voor een iets rijkere uitvoering vanwege de connectiviteit met de smartphone. Autovisie zegt dat goedkope auto’s niet meer bestaan en dat je met de Aygo X best veel auto krijgt voor je geld. TopGear vindt dat je veel uitrusting krijgt bij de Aygo X, ANWB juist niet. Beide zijn het wel eens dat de 10 jaar garantie een positief argument is voor de aanschaf van de Aygo X.