Jeep bracht de Renegade in 2014 op de markt. Inmiddels zijn er meerdere facelifts geweest waarbij ook de motorisering vernieuwd is. Kocht je een Renegade in 2014 nog als benzine- of dieselauto, inmiddels kun je ook stekkeren met de compacte crossover. De stoer ogende Jeep valt door zijn looks op in het segment, maar doen de prestaties dat ook? Om dat te achterhalen leggen we de reviews van Auto Review, AutoWeek, ANWB en TopGear naast elkaar en vergelijken deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Jeep Renegade gemiddeld een 4.1/5
“Designgimmicks zijn overal”
“Een Jeep in het klein”
“Pakt je in met uiterlijk"
“Rijdt niet verkeerd”
Ruim en capabel genoeg om te doen wat je van hem verlangt mét funfactor.
Er zijn, volgens ANWB, geen grote problemen bekend bij de Jeep Renegade. Sterker nog, volgens de bond is er kwalitatief geen enkele reden om de Renegade te laten staan. ANWB stip slechts een paar kleine problemen aan die eenvoudig te verhelpen zijn, zoals een sleutel die niet uit het contactslot wil of een verlies van vermogen omdat de plug-in hybride moet tanken. In dat laatste geval verschijnt een schildpad op het instrumentarium. Bij latere modellen van de Renegade kunnen cilinders vervuild raken. Deze dienen dan geflusht te worden.
TopGear vindt de Jeep Renegade een heerlijke reisauto. Het vindt de besturing prima en het interieur kwalitatief in orde, en de Renegade is volgens TopGear stil. AutoWeek vindt de besturing van de kleine Jeep licht en gevoelloos en het onderstel wat bonkerig overkomen. ANWB en Auto Review sluiten zich daarbij aan. ANWB noemt het onderstel stoterig, Auto Review noemt het onrustig. De later op de markt gebrachte hybride uitvoeringen hebben een traag reagerende automaat, zo stellen ANWB en Auto Review. Volgens Auto Review past een wat rustiger rijstijl dan ook beter bij deze Renegade.
Waar Auto Review spreekt van een riant ruimtegevoel, valt dit in de praktijk tegen. Het stelt zelf dat mensen met lange benen met grote passen om de Renegade heen zullen lopen vanwege ruimtegebrek. Volgens ANWB passen vier volwassenen van maximaal 1,75 meter lang wel, maar zullen langere mensen problemen ondervinden in de Renegade. Het interieur is volgens TopGear kwalitatief in orde, maar volgens AutoWeek geeft het niet de indruk van het hoogste niveau. ANWB vindt de zit voorin goed. Volgens de bond valt het zicht schuin naar boven en rondom tegen door de lange daklijn en stevige A- en C-stijlen.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Over de gebruikskosten komen de journalisten weinig te spreken. ANWB vindt een verbruik tijdens de test van 1 op 15 netjes en stelt dat 1 op 17,8 haalbaar is met de mild-hybride uitvoering. Maar daar moet je wel je best voor doen, aldus ANWB. Auto Review testte de driecilinder en rapporteert dat in het beste geval 1 op 13,5 haalbaar is. Andere kosten, zoals onderhoud en afschrijving, worden niet besproken.
AutoWeek noemt de prijs van de Jeep Renegade serieus. De afmetingen en het afwerkingsniveau vinden ze hier dan ook niet bij passen. Volgens AutoWeek is het instapmodel nog wel vriendelijk geprijsd. Kies je voor een vierwielaangedreven versie, dan verdubbelt de prijs bijna. Volgens AutoWeek heb je voor dat bedrag een auto uit een hoger segment. ANWB vindt de Renegade niet de allergoedkoopste manier om van A naar B te komen.