Citroën is teruggegaan naar waar het goed in is: onderscheidende auto’s ontwerpen. En de derde generatie van de Citroën C3 vormt daarop geen uitzondering. Ook qua rijden lijkt Citroën een duidelijke keuze te hebben gemaakt voor comfort. Alles bij elkaar een uitgesproken auto dus. Doet de vernieuwde C3 daarmee de harten sneller kloppen? We nemen de reviews van Autovisie, ANWB, AutoWeek en TopGear en leggen deze naast elkaar om dat te beoordelen. We vergelijken de reviews op de onderdelen betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
4 december 2023
AutoWeek gebruikers geven de Citroën C3 gemiddeld een 4/5
“Niet om mee te boenderen”
“Binnen vrolijkheid ten top“
“Niet grensverleggend”
“Kunnen ‘m erg waarderen”
Op alle mogelijke manieren een auto om in te onthaasten
De Citroën C3 met de 1.2 liter PureTech motor heeft een distributieriem die door de motorolie loopt. ANWB vertelt dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Als reactie hierop heeft Citroën besloten het advies te geven de distributieriem niet bij 175.000, maar bij 100.000 kilometer preventief te vervangen (of bij 6 i.p.v. 10 jaar). Verder zijn er volgens ANWB geen grote problemen bekend bij de Citroën C3.
Volgens TopGear is het onderstel ‘weldadig geveerd’. AutoWeek beschrijft de rijbeleving in de C3 dan ook zoals je volgens het weekblad van het merk zou verwachten: ‘comfort met een hoofdletter C’. Het blad noemt ‘m zelfs de meest comfortabele auto in zijn klasse. ANWB noemt het ‘een moderne vertaling van het vertrouwde Franse comfort’. Volgens de bond is de vering mooi soepel en voelt deze comfortabel, tegelijk komen korte oneffenheden gemeen hard de cabine binnen. AutoWeek tekent aan dat er een zware bonk van de achteras komt bij verkeersdrempels. Autovisie vindt dat de C3 lekker doorveert zonder slap te worden.
Autovisie vindt de C3 achterin niet heel ruim en het interieur niet grensverleggend. Dat laatste hoef je volgens het blad ook niet te verwachten. Verder vindt het de voorstoelen goed zitten, maar bieden deze onvoldoende steun aan de onderrug. TopGear is juist wel te spreken over de brede, zachte stoelen in de C3. Daarnaast wordt het vrolijk van het interieur dat hier en daar wel bestaat uit harde materialen. AutoWeek noemt het interieur fris, maar het materiaal is niet de top van het segment. In de ogen van ANWB zorgt het infortainmentscherm voor een opgeruimd dashboard.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB vindt het jammer dat er geen hybride variant van de Citroën C3 op de markt is. Desondanks is de bond redelijk te spreken over de verbruikscijfers van de Citroën C3. Het vindt 1 op 14,9 alleszins redelijk en denkt dat 1 op 15 à 16 haalbaar is. Dat wordt bevestigd door AutoWeek dat gedurende de duurtest een verbruik van 1 op 15,1 noteert. Over onderhoudskosten of afschrijving wordt niets gezegd in de reviews.
Autovisie vindt de Citroën C3 niet heel goedkoop. De prijs ligt wat het blad betreft in lijn met de concurrentie. Daar zet het tegenover dat je een auto krijgt die anders is dan andere. AutoWeek noemt de prijs scherp voor een auto die niet perfect, maar wel onderscheidend is. ANWB zegt dat er goedkopere alternatieven beschikbaar zijn, maar is zeer te spreken over de rijkere (veiligheids)uitrusting die je krijgt voor het geld.