De tijden dat er één of twee geschikte elektrische auto’s per segment waren, zijn lang vervlogen. Welke categorie je ook bekijkt, je verdwaalt bijna in de keuzemogelijkheden. Dit geldt inmiddels ook voor grote elektrische auto’s. Hoewel de meeste grote EV’s een zekere mate van stijl, luxe en comfort bieden, zijn er bepaalde modellen die de lat hoger leggen. In dit artikel bespreken we een aantal grote elektrische auto’s waarvan onze experts het erover eens zijn dat ze tot de beste in hun klasse behoren.
Het kan erg interessant zijn om een grote elektrische auto te kopen als je verlangt naar een ruim en praktisch interieur. Hoe groter de auto, hoe meer been- en hoofdruimte je hebt en hoe meer personen je mee kunt nemen. Sommige elektrische auto’s bieden 7 (of meer) zitplaatsen. Daarnaast behoren grote auto’s vaak tot de duurste en meest luxe modellen die een fabrikant te bieden heeft. Dit betekent dat je veelal kunt rekenen op een rijke uitrusting met veel extra’s. Bijkomend voordeel is dat grote elektrische auto’s ruimte hebben voor flinke accupakketten; de actieradius is soms groter dan 600-700 kilometer!
Bepalen wat de beste grote elektrische auto’s op de markt zijn, is niet eenvoudig. EV’s zijn tegenwoordig in alle soorten en maten verkrijgbaar, en inmiddels is ook de categorie ‘groot’ behoorlijk verzadigd geraakt. Aangezien het om grote (en veelal luxe) elektrische auto’s gaat, zal je keuze vooral aankomen op persoonlijke voorkeur – in dit segment maak je minder snel een miskoop. Toch zijn er bepaalde modellen die eruit springen als gekeken wordt naar de meningen van onze experts. Deze auto’s onderscheiden zich met onder andere hun rijgedrag, technische prestaties (actieradius, laadtijd, etc.), luxe, comfort, binnenruimte, praktisch vermogen en andere begeerlijke eigenschappen. Onze expert Harry Verolme heeft de beste grote elektrische auto's op een rijtje gezet.
De BMW iX is de grootste en belangrijkste elektrische auto in de i-reeks van BMW. Vandaar ook dat de 4,95 meter lange SUV niet met een cijfer, maar met de letter ‘X’ wordt aangeduid. Dat de iX een vooruitstrevende bolide is, merk je direct aan zijn gedurfde design en interieur. De luxe en moderniteit spat ervan af. De iX is royaal uitgerust en zeer verfijnd. Hetzelfde geldt voor het rijgedrag: comfort en spierkracht gaan hier hand in hand. De technische prestaties zijn eveneens indrukwekkend. Er is een actieradius tot 630 kilometer en het vermogen bedraagt maximaal 619 pk.
De BMW iX is een van de beste grote elektrische auto’s voor automobilisten die op zoek zijn naar luxe, comfort en verfijning. Het is een van de meest complete elektrische auto’s op de markt, maar daar is de prijs dan ook naar. Voor dat geld krijg je een ruim interieur vol met fraaie materialen en details. Zoals je van BMW’s elektrische vlaggenschip mag verwachten, zijn de technische prestaties op orde. De actieradius is groot, de laadsnelheden zijn prima en er is veel vermogen. De iX is bovendien een van de weinige EV’s die meer dan 2.500 kg kan trekken.
De Kia EV9 is de grootste en meest praktische elektrische auto in de EV-reeks van Kia. Hij is nét langer dan 5 meter en is dankzij zijn rechthoekige en futuristische design een indrukwekkende verschijning. De EV9 is van binnen net zo indrukwekkend als van buiten, want het interieur ziet er piekfijn uit en de binnenruimte is overweldigend. Waar je ook plaatsneemt in de zes- of zevenzitter, klagen zal je niet. Er zijn twee accupakketten (76,1 of 99,8 kWh), waarvan alleen laatstgenoemde geleverd wordt met vierwielaandrijving. De achterwielaangedreven versie van het topmodel biedt 563 kilometer rijbereik.
De Kia EV9 is de beste keuze voor automobilisten die een grote elektrische auto met zeven stoelen willen kopen. De stappen die Kia heeft gemaakt op het gebied van kwaliteit, design en interieur blijven dankzij auto’s als de EV9 niet langer onopgemerkt. De missie van het merk is duidelijk: geef mensen zo veel mogelijk auto voor een zo scherp mogelijke prijs. Over smaak valt te twisten, maar de EV9 is hoe dan ook indrukwekkend. Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. Hij is veilig, betrouwbaar, comfortabel, heel ruim, zeer capabel en zelfs luxe.
De Porsche Taycan maakt zijn debuut in 2021 en is daarmee relatief laat. Het is een understatement om te zeggen dat-ie het wachten waard is geweest. De 4,96 meter lange Taycan vestigt zich direct als een van de beste elektrische auto’s op de markt. Zoals je van een Porsche mag verwachten zijn zaken als bouwkwaliteit, luxe en comfort van hoog niveau, maar het zijn de wegligging en technische prestaties waarmee de Taycan het onderscheid maakt. Bij de facelift van 2024 ontvangt de Porsche een aantal handige upgrades aan de laadsnelheid en actieradius, waardoor hij nog aantrekkelijker wordt.
De Porsche Taycan is zonder meer de beste grote elektrische auto als je verlangt naar ultieme rijbeleving. Porsche heeft het op de een of andere manier voor elkaar gekregen een EV te creëren die niet alleen stil en comfortabel is, maar ook haar kenmerkende wegligging en prestaties biedt. De Taycan blijft daarmee trouw aan de geest van het merk, terwijl hij toch ruim 2.000 kg weegt. De veelzijdige aard van de Taycan maakt hem interessant voor een brede (maar welvarende) doelgroep. Er zijn een handvol uitvoeringen en liefst drie carrosserievormen! Zo biedt de Taycan voor ieder wat wils.
Wanneer Skoda het doek trekt van de Enyaq is het eerste wat opvalt hoe charmant de grote elektrische SUV eruitziet. Vergis je niet, ondanks zijn opvallende looks is het een Skoda in het hart in nieren. Dat wil zeggen: het is een zeer praktische gezinsauto zonder poespas, die precies doet wat-ie moet doen. Met zijn lengte van 4,64 meter is het de kleinste EV in deze lijst, maar de Enyaq biedt zoveel binnen- en bagageruimte dat hij niet mag ontbreken. Dit geldt ook voor de modieuze Enyaq Coupé, waarvan de sportief aflopende daklijn geen hoofdruimte opslokt.
De Skoda Enyaq is een ideale keuze voor gezinnen of zakenlui die een grote elektrische auto willen die bovenal praktisch en comfortabel is. Deze knappe SUV moet niets weten van stoerdoenerij en pretentieus gedrag; zijn focus ligt op het verzorgen van een aangename rijbeleving. Sportief kun je de Enyaq niet noemen, maar hij komt lekker mee wanneer je dat wilt en ligt bovendien solide op de weg. De Enyaq is bovendien heel veelzijdig: er zijn een handvol uitvoeringen om uit te kiezen, Bovendien kun je naast de traditionele SUV-variant ook voor een aantrekkelijke SUV-coupé gaan.
De Skoda Enyaq valt goed in de smaak bij de experts. Lees reviews van de Skoda Enyaq om meer over de auto te weten te komen.
De ID-reeks van Volkswagen begint ondertussen aardig vorm te krijgen. Sinds het debuut van de Volkswagen ID.3 zijn er al zes modellen verschenen, waarvan de ID.7 de grootste en nieuwste is. De Volkswagen ID.7 is een 4,96 meter lange vijfzitter die verkrijgbaar is als vijfdeurs liftback of stationwagon (Tourer) en geldt als vlaggenschip van de serie. Dat merk je aan zijn formaat én zijn uitrusting. De ID.7 is royaal aangekleed en voorzien van alle gemakken die je van een dure Volkswagen zou verwachten. Het is een technisch indrukwekkende machine; hij heeft een actieradius tot 709 kilometer en levert maximaal 340 pk.
De Volkswagen ID.7 is een uitstekende keuze als je een grote elektrische auto met een nuchter en bescheiden imago zoekt. Hij heeft een net design en een modern, minimalistisch interieur met een groot centraal scherm dat de meeste functionaliteiten bevat. Hij is ruim, praktisch en oerdegelijk. Sommige ID-modellen verbleken bij de concurrentie, maar de ID.7 is een schot in de roos. Als elektrisch vlaggenschip combineert de grote gezins- of zakenauto een complete uitrusting, luxe en comfort met een voorbeeldige rijbeleving en indrukwekkende technische prestaties. Het aanbod biedt beperkte variatie, maar de ene is nog interessanter dan de andere.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan zuinige grote elektrische-modellen van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 14, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 23 december 2024